Sigurno vam se bar jednom dogodilo da ste gledali nečiji Instagram profil i primetili da dotična osoba ima ogroman broj pratilaca i lajkova, ali i da se predstavlja kao influenser, kao i ne postoji ništa posebno zanimljivo u vezi sa tom osobom zbog čega bi je pratilo toliko ljudi? Iza ovakvih profila se krije prevara.
Svakako niste usamljeni u osećaju da Instagram zvezde imaju broj pratilaca koji nikako nije srazmeran onome što nude. Navikli smo na velike brojke da nam je postalo sasvim prirodno da neka domaća ličnost na Jutjubu ima preko deset miliona pregleda - naprotiv, a sve ispod toga smatrali bismo nedovoljnim.
Ovakve nelogičnosti nisu promakle Robertu Kavazosu, profesoru i ekonomisti sa Univerziteta Baltimor. Prema njegovim proračunima, brojke su na Instagramu toliko naduvane da marketing industrija zbog toga gubi najmanje milijardu dolara na godišnjem nivou. Kavazos je otkrio i da je oko 25 odsto od ukupne brojke pratilaca lažno. To nikako nije zanemarljiva cifra, naročito ako ste firma koja želi da angažuje tog influensera kako bi doprli do stvarnih ljudi.
Možda vam deluje kao da prevara o broju pratilaca na Instagramu i nije neka posebna prevara. Međutim, ako pogledate to iz perspektive brenda koji će dati novac nekom influenseru baš na osnovu pratilaca, jasno vam je zašto lažni pratioci zapravo jesu kriminal.
Kako influenseri lažiraju brojke?
Postoji nekoliko načina, a u nastavku ćemo se osvrnuti na najkorišćenije
Grupe za dizanje ingejdžmenta
Ovo je verovatno moralno gledano najproblematičniji način skupljanja lažnih pratilaca. Radi se o grupama na raznim društvenim mrežama koje su namenjene tome da članovi grupno odlaze i lajkuju i komentarišu slike i statuse svojih članova. Dakle, u osnovi, ipak su to pravi ljudi a ne bot nalozi, međutim, i dalje se radi o lažnom uticaju jer većina tih ljudi nikad ne bi došla u interakciju sa tvorcem posta da se nisu našli u istoj grupi i da po dužnosti ne moraju da komentarišu i lajkuju.
Instagramerka Lizi Mulani je uz pomoć ovakvih grupa napravila vrlo profitabilan Instagram nalog. Tokom 2017. i 2018. godine redovno se učlanjivala u ovakve grupe i profitirala na njima. Međutim, kako sama kaže, na kraju je napustila svoj poprilično ojačan nalog i počela ispočetka ove godine.
"Bilo je stravično iscrpljujuće biti u tim grupama. U svakom trenutku nekom morate da lajkujete i komentarišete nešto. Vremenom sam sve više uviđala koliko su ti moji komentari koje moram da ostavljam izveštačeni i lažni. Većinu tih ljudi ja nikad ne bih sama zapratila na Instagramu, a sada sam morala da im ostavljam komentare pune podrške. Osećala sam se prljavo", rekla je ova blogerka za "Elle", dodajući da je rešila da na svom novom nalogu bude "100% ona", koliko god da je to koštalo.
Kupovina lajkova i komentara
Veoma čest i veoma jednostavan način kome mnogi pribegavaju. Prosta Google pretraga pokazuje da je za samo 5 dolara moguće kupiti 100 pratilaca, dok je za 20 dolara moguće kupiti oko 100 komentara.
A dobro nam je poznato - što više lajkova i komentara, to je veća mogućnost da se oni pretvore u stvaran novac.
Ovaj problem još uvek nije zakonski regulisan, ali influenseri koji se toga klone poručuju sledeće:
"Ako samo na osnovu kupljenih lajkova zarađujete novac, onda možete tako i da prosto odštampate novčanice. Isto vrede". Pored toga, iako sama kupovina pratilaca verovatno nikada neće biti regulisana, vrlo je moguće da će uskoro influenseri koji trguju sa svojim lažnim pratiocima biti zakonski kažnjavani.
Brendovi imaju problem da vide da li je broj pratilaca influensera lažan ili pravi. Neki indikatori su recimo, aplikacije koje pokazuju rast pratilaca kroz vreme. Ako ima nagle uspone, to može da bude prilično dobar dokaz kupovine.
Druga stvar koja ukazuje na mogućnost lažnih pratilaca su komentari. Ako je ispod posta gomila komentara, a uglavnom su fraze, potom rečenice koje nemaju nikakve veze sa samim postom, kao i gomila smajlija i emotikona, takođe se verovatno radi o kupljenim komentarima.
Lažni sponzorisani postovi
Nekada je problem bio to što su influenseri krili da je neki post sponzorisan. Danas je daleko veći problem što skoro svi imaju sponzorisane postove, a dosta njih zapravo nema sponzore. Cilj im je da time postanu zanimljivi pravim oglašivačima.
Eksperti kažu da ovo nije dobra praksa i da time čak influenseri mogu i da odbiju oglašivače.
- Brendove ne interesuje sa kojim ste već brendovima sarađivali. Naprotiv, ako je u pitanju konkurencija, to može i da ih odbije od vas, upozoravaju eksperti.
Broj pratilaca nije najvažniji
Brendovima je sve više važnija autentičnost, naročito nakon mnogo razotkrivenih prevara velikih influensera. Zato se sada tržište okreće nanoinfluenserima (do 10.000 pratilaca) i mikroinfluenserima (od 10 do 50.000 pratilaca) i na ceni su sve više isključivo autentični nalozi.
Kako se najbolje približiti svakom znaku: Ovan i Riba vole avanturiste, a Vodolija kreativce
Šta se desilo za najlepšom ženskom grupom u ex YU? Jedna se udala u Dubaiju, a ona htela da tuži Bruna Marsa
Helikopterom na vrh glečera, iznajmljivanje Ajfelove kule, orkestar na stadionu: Najčudnije prosidbe slavnih
4 znaka koja stalno beže od svojih problema: Ignorišu su i nalaze razloge samo da se ne suoče s njima
Projekat „Dečji svet je veći od ekrana“ nagrađen priznanjem „Kampanje sa svrhom“