Na službenoj stranici Zare navodi se da se na kućnoj adresi za povrat robe naplaćuje iznos od 490 dinara, koji će se zapravo odbiti od vraćenog iznosa. Ukoliko povrat robe izvršite u nekoj od Zara prodavnica, u tom slučaju ništa ne plaćate.

Kada je reč o preuzimanju pošiljke u Zara prodavnicama ostaje besplatno kao i do sada. Isporuka robe na željenu adresu besplatna je ukoliko porudžbina iznosi preko 5.990 rsd, dok je za manje porudžbine cena dostave 490 rsd.

Zara nije jedini brend koji je krenuo s ovom politikom - high street brendovi Next i Uniqlo već neko vreme sprovode tu politiku, a kako je Zara jedan od najpopularnijih u modnom svetu, ta vest je dodatno odjeknula.

zara je poečla da naplaćuje povrat robe
Shutterstock 

Internet trgovina procvetala je tokom pandemije, a s njom je rasla i stopa povrata odeće; kupci su artikle u većini slučajeva vraćali online, putem dostavne službe, a ne u prodavnicama, što je značilo veće troškove za trgovce. Modna industrija jedan je od najvećih zagađivača okoline, a dostava i obrada vraćenih artikala povećavaju logističke troškove i emisije ugljenika.

Naplata povrata trebala bi smanjla broj narudžbi koje se vraćaju, a podsticanje povrata u prodavnicama vraća proizvode u prodaju, čime se može sprečiti još više otpada, piše BBC.

Prema izveštaju McKinseyja i Global Fashion Agende za 2020., smanjenjem prekomerne proizvodnje ili količine odeće koja se snižava na kraju sezone, s 40 posto na 30 posto svake godine, moglo bi se uštedeti 158 miliona tona emisija ugljenika. U međuvremenu, smanjenje stope povrata e-trgovine s 35 posto na 15 posto moglo bi uštedeti 12 miliona tona emisija stakleničkih plinova godišnje.

"Odluka umotana u zeleni ukrasni papir"

Održivost i zaštita okoline navodni su razlozi zbog kojih se Zara odlučila na novu politiku prema kupcima.

Analitičari smatraju da će drugi trgovci verovatno slediti Zarin primer naplate povrata, posebne usled rasta cena energenata.

"Sumnjam da će baš svi slediti Zarin put, ali velik broj trgovaca hoće. Pozicioniranje odluke kao ekološke je pametno, ali u stvarnosti je to prvenstveno komercijalna odluka umotana u zeleni ukrasni papir", ustvrdio je Neil Sanders, izvršni direktor GlobalDate.

stručnjaci veruju da će zari opasti prodaja zbog poteza da naplaćuju povrat robe
ZARA 

Da li će zara zadržati mušterije?

Trgovci očekuju da će pozitivno reagovati i potrošači radi zaštite okoline i održivosti, premda je reč o rizičnom potezu, jer kupce upravo mogućnost besplatne dostave i povrata privlači određenoj online trgovini.

Zara bi stoga mogla izgubiti značajan broj kupaca, smatra Muhamed Amer, nezavisni savetnik za startupe.

"Svaki trgovac na internetu koji naplaćuje povrat, bez obzira na razlog, sprovodi strategiju narušavanja potražnje pod krinkom ograničavanja troškova. Bolji pristup je ulaganje u bolje opise proizvoda, kvalitetnije slike i boje, recenzije kupaca i veću ponudu svih veličina odeće", napisao je Amer.

zara je jedan od najpopularnijih brendova
Shutterstock 

Njegove navode potvrđuje reakcija kupaca u Velikoj Britaniji koji nisu blagonaklono reagovali na Zarin potez. Na društvenim mrežama žalili su se na duge redove i sporu uslugu kada su pokušali da vrate artikle u Zarine prodavnice kako bi prošli bez naplate. Neki kupci smatraju da bi Zara, ako već namerava da naplaćuje povrat, trebala da poradi na boljoj ponudi, posebno što se tiče veličina.

"Potrošači imaju sve te dodatne naknade i nisu zadovoljni. Sasvim je u redu naplatiti dostavu, ali dodatna naknada za uslugu, ma koliko bila nominalna, ključna je tačka. Ako morate da naplatie dodatnu naknadu, uključite je u cenu svega što kupujem i završite s time", napisala je Džordžena Bender, direktorka Kizer & Bendera.

Nekolicina je pak pozdravila novu politiku tog brenda, a smatraju da će i drugi potrošači postati svesni svojih štetnih navika. Na primer, u Revolveu, američkom proizvođaču odeće, vraćeno je 54 posto narudžbi, što je najveća stopa u najmanje dve godine, prema analizi investicijske banke Cowen.

U celogodišnjim rezultatima objavljenim u maju britanski modni online trgovac Boohoo zabeležio je stopu povrata od 33,7 posto na glavnom britanskom tržištu, što je gotovo deset postotnih bodova više u odnosu na godinu pre.

Zara haljina koja je postala viralna na mrežama TikTok/shoppahollyc

izvor: tportal