Mnogima je trenutno poljuljano mentalno zdravlje i higijena, što zbog traumatičnih događaja tokom pandemije što zbog prazničnog pritiska koji se događa svake godine. Iz tog razloga predstavljamo vam listu lepih vesti iz 2020. godine u svetu i kod nas.

U Škotskoj su proizvodi za menstruaciju besplatni za sve

Škotska je prva zemlja na svetu koja je donela zakon kojim su proizvodi za ličnu higijenu tokom menstruacije besplatni za sve. Krajem novembra zakon je jednoglasno usvojen. Monika Lenon, laburistkinja i članica Parlamenta, lobirala je prethodne četiri godine za njega.

Proizvedeno prvo 3D oko na svetu

U junu ove godine tim naučnika iz Hong Konga proizveli su prvo sferično veštačko oko sa 3D mrežnjačom, koje je donelo novu nadu osobama sa oštećenim vidom, ali i mogućnost vida humanoidnim robotima. Karakteristike ovog oka su bolje od postojećih bioničkih, pa čak i ljudskih. Ključna karakteristika koja je to omogućila jeste veštačka 3D mrežnjača - napravljena od niza svetlosnih senzora od nanožica koji oponašaju fotoreceptore u ljudskim mrežnjačama“, objasnili su naučnici.

Na Mesecu otkrivena voda

Voda na Mesecu je rasprostranjenija nego što se prethodno mislilo, a to bi moglo bi pomoći u realizaciji i održivosti budućih misija kao voda za piće ili gorivo, objavila je NASA u oktobru. Do otkrića se došlo NASA-inom Stratosferskom opservatorijom za infracrvenu astronomiju (SOFIA). Ostaje da se utvrdi da li je ova voda lako dostupna kao resurs. „U skladu sa NASA-inim programom Artemis, agencija želi da sazna sve što može o prisustvu vode na Mesecu pre slanja prve žene i sledećeg muškarca na Mesečevu površinu 2024. godine i uspostavljanja održivog ljudskog prisustva tamo do kraja decenija.”

14-godišnjakinja otkrila molekul koji se bori protiv kovida

Devojčica iz Amerike, Anika Čebrolu pobedila je na prestižnom 3M Takmičenju za mlade nauke sa svojim otkrićem molekula koji se vezuje za šiljke SARS-CoV-2. Kako šiljci omogućavaju molekulu da prodre i zarazi ćelije, otkriće tinejdžerke predstavljalo je korak ka leku za COVID. Čebrolu se takmičila ovog proleća kao učenica osmog razreda u svojoj rodnoj državi Teksas. Izabrana kao finalista, povezana je sa mentorom - dr. Mahfuza Alijem - koja joj je pomogla da izvede predložene eksperimente. Ova briljantna mlada učnica sada se nada da će nastaviti da razvija istraživanje na svom leku i da će jednog dana biti medicinski istraživač i profesor.

Naša naučnica otkrila tzv. nebeski autoput

Nataša Todorović, naučna saradnica u Astronomskoj opservatoriji u Beogradu, došla je do otkrića - nebeskog autoputa u Sunčevom sistemu. Nakon čega je i profesor sa Univerziteta u San Dijegu Aron Rozengir to potvrdio. Naziv nebeski autoput su osmislili kako bi ljudima pridružili o čemu se radi. Pravi naziv bi bio "nestabilne mnogostrukosti koje su šestodimenzione". Radi se o rutama, gravitacionim koridorima, koji nastaju usled interakcije planeta i raznih drugih objekata u Sunčevom sistemu. Kada se sudaraju gravitacije različitih planeta, nastaju ti koridori, a zahvaljujući njima moguće je brzo kretanje kroz Sunčev sistem.

U Narodnom frontu rođeno najviše beba u poslednje 2 decenije

U porodilištu "Narodni front" ove godine je rođeno 7.245 beba, a do kraja meseca u ovoj ustanovi očekuju 7.800 beba, što je najveći broj novorođenčadi za poslednjih 20 godina.

Baka Danica koja i u 84. godini volontira

Osamdesetčetvorogodišnja Beograđanka Danica Šmic, inače nastavnica fizike i matematike u penziji, aktivno volontira već punih pedeset godina. Volonterski staž nije joj prekinula ni pandemija koronavirusa – naprotiv. Od 1970. godine volontira u Crvenom krstu u Beogradu, sa ciljem da pomaže ljudima.