Venecijanski filmski festival prva je velika smotra održana tokom pandemije i samim tim predstavlja veliki korak za sedmu umetnost. Međutim, nisu sve reakcije bile tako pozitivne: U novom svetlu svesti o rasnoj diskriminaciji, ogroman broj kritika upućen je ovoj manifestaciji zbog toga što je žiri festivala bio sačinjen isključivo od belih ljudi.

Zbog toga, neko je bacio pogled na statistiku i utvrdio da od 2004, kad se tu našao Spajk Li, dakle punih šesnaest godina, ovaj festival nije imao crnog člana žirija. Azijati su tokom istog perioda prošli nešto bolje, sa jednim predstavnikom u žiriju od 7-9 članova.

Potom su izračunati procenti: U poslednjih pet godina Venecijanski festival imao je svega 12% članova žirija koji nisu belci, Berlinale je nešto bolje sa 15%, a Kan prednjači sa 18 procenata.

Ovo se smatra ozbiljnim problemom zbog toga što crnim kreativcima šalje poruku da nisu dobrodošli na prestižnim festivalima, a to je čist rasizam. Nakon ovog upozorenja, sasvim je izvesno, organizatori najvećih filmskih smotri na svetu nešto će preduzeti.

"Čisto beli žiri" privukao je pažnju javnosti na popriličnu diskriminaciju na filmskim festivalima
Profimedia "Čisto beli žiri" privukao je pažnju javnosti na popriličnu diskriminaciju na filmskim festivalima

S druge strane Atlantika, ipak, situacija je otišla korak dalje: Američka filmska akademija juče je izdala saopštenje u kom iznosi novi pravilnik biranja filma koji će poneti titulu najboljeg ostvarenja na dodeli Oskara. Od 2022. konkurent za najbolji film moraće da zadovolji jedan, a od 2024, na 96. dodeli prestižnih priznanja, barem dva standarda.

Ovo su izvodi iz tog pravilnika:

Da bi dostigao standard A, film mora da zadovolji jedan od navedenih kriterijuma:

A1 Glavni ili važni sporedni glumci

Barem jedan od glavnih ili važnih sporednih glumaca mora da bude:

  • Azijskog porekla
  • Hispano/latinskog porekla
  • Crn/Afroamerikanac
  • Američki/aljaskanski Indijanac
  • Srednjeistočnog/severnoafričkog porekla
  • Havajski starosedelac ili poreklom sa nekog od pacifičkih ostrva
  • Neke druge nedovoljno zastupljene rase ili etničkog porekla

A2 Generalna podela

Barem 30% svih glumaca u sekundarnim i sporednim ulogama moraju da spadaju u barem dve od navedenih nedovoljno zastupljenih grupa:

  • Žene
  • Rasne ili etničke grupe
  • LGBTQ
  • Ljudi sa kognitivnim ili fizičkim disabilitetom, ili gluve i osobe sa oštećenim sluhom

A3 Glavna priča i tema filma

Glavna priča, tema ili narativ filma fokusiran je na jednu od nedovoljno zastupljenih društvenih grupa:

  • Žene
  • Rasne ili etničke grupe
  • LGBTQ
  • Ljudi sa kognitivnim ili fizički disabilitetom, ili gluve i osobe sa oštećenim sluhom

Standardi B, C i D odnose se na produkcijske, marketinške i druge timove koji stoje iza uspeha filma i imaju vrlo slične kriterijume, odnosno imperativ zastupljenosti pomenutih nedovoljno zastupljenih društvenih grupa.

Dakle, Oskar je rešio da da svoj doprinos borbi za pravedniji svet.

Pitanje je samo kako će to izgledati u praksi.