Danas se luksuznom odećom smatraju samo odevni komadi koji na sebi poseduju etiketu sa natpisom "Made in Italy" ili "Made in France".

Sigurno ste i vi nekada, kada ste odlučili da za modni komad izdvojite veću sumu novca, bacili pogled na etiketu.

Priznajte, samo saznanje da je nešto proizvedeno u Italiji, pružilo vam je osećaj da vam ipak nije žao novca koji ćete izdvojiti za to što ste naumili?

Brendovi na etiketama svoje garderobe stavljaju natpis "Made in Italy", iako komade nisu proizveli u Italiji.
Shutterstock 

Takva odeća je danas stvar prestiža, a Dunja Jovanović i Marija Radaković iz podkasta F.fm, otkrile su da luksuzni brendovi često varaju svoje potrošače o mestu proizvodnje odevnog komada, kako bi on u njihovim očima delovao luksuznije.

Ovo je njihovo objašnjenje:

„Etiketa “Made in Italy” nekada je označavala mesto proizvodnje, ali danas to više nije tako.

Većina industrije posluje po OPT (Outward Processing Trade) sistemu, koji podrazumeva unajmljivanje radne snage u drugim državama širom sveta, ali i nabavku materijala ili sirovina. Dakle, ako na etiketi (na primer) cipele piše "Made in Italy" – to u slučaju velikih brendova uglavnom znači da su delovi te cipele napravljeni negde drugde, a sastavljeni u Italiji.

Potrošači uglavnom veruju kada na etiketi vide da je odevni komad proizveden u Italiji.
Shutterstock 

Osim što se krije sam proces, ovakvim poslovanjem veliki brendovi izbegavaju carinu u zemljama proizvodnje, jer im se ne šalje gotov proizvod.

Pa su tako Louis Vuitton "italijanske" cipele zapravo napravljene u Rumuniji, dok je Stefan Aleksić, istraživač organizacije @cleanclothescampaign na jednom od F.fm panela rekao da se Gucci obuća pravi po garažama u Ivanjici. U toku kovid 19 karantina, New York Times novinari otkrili su da se i druga "luksuzna" roba velikih brendova (konglomerata LMVH i Kerring, Burberry, Versace) šije u Indiji, a potom im se lepe "Made in France" i "Made in Italy" etikete.

Zašto se to radi?

Luksuzni brendovi grade svoj imidž na osnovu nasleđa. Šta to znači?

Uzmimo za primer kuću Saint Laurent, odnosno bivšu YSL; Osnovana je 1961. u Parizu, bila je u privatnom vlasništvu dizajnera Yves Saint Laurenta, sva odeća je bila originalnog dizajna, proizvedena u ateljeu u Francuskoj. Na toj ideji, dakle – da su dobar zanat, kvalitetan materijal i originalan dizajn vredni – živi i danas kuća Saint Laurent, iako posluje sasvim drugačije.

Odeća izgleda luksuznije kada brendovi napišu da je proizvedena u Italiji ili Francuskoj, iako nije.
Shutterstock 

Radi smanjenja cene proizvodnje, oni deo kolekcije prave "napolju", a u francuskoj nalepe etiketu – jer ona "poskupljuje" proizvod u očima kupaca.

Pored toga, etikete kao što su "Made in Bangladesh" ili "Made in India" danas same po sebi imaju loš imidž kod kupaca, jer se povezuju sa nehumanim radnim uslovima i kršenjem ljudskih prava, pa ih luksuzni brendovi izbegavaju – iako proizvode tamo“, objasnile su Dunja Jovanović i Marija Radaković na Instagramu.