Prema podacima modne platforme Lyst, nova imena kao što su Nensi Dojaka, Kristofer Džon Rodžers i The Attico postaju sve veći deo razgovora o modi, a čini se da se polako odmiče od važnosti influensera i vraća u korist slavnih.

Godina se polako bliži kraju, a započela je rigoroznim globalnim karantinom i kampanjama za vakcinaciju koje su se odvijale širom sveta, dok se završava s povratkom putovanja, proslava, ali i ekstravagantne mode.

Menjala se i dinamika modne industrije pa su dosta manji igrači postajali istaknutiji deo razgovora. Pokazali su se veoma sposobnim da dospeju u samo središte dešavanja ili jednostavno rečeno, postali su viralni, bez velikih budžeta i mogućnosti oglašavanja koje imaju mega brendovi.

nensi dojaka haljina
Instagram 

Prema platformi za modnu kupovinu Lyst, koja prati online pretraživanja kupaca kako bi identifikovala trendove, tokom 2021. potrošači su tražili i kupovali nadolazeće brendove, jednako kao i one etablirane.

"Pandemija je ubrzala neke promene u ekosistemu brendova. Novi ciklus trendova stvorio je prilike za manje, nezavisne brendove, budući da nove platforme društvenih medija favorizuju autentičnost i zabavu, a ne uglađenost i velike proračune", rekla je Brenda Otero, menadžerka kulturoloških promena u kompaniji.

Prema Lystovom izveštaju za kraj godine, postojao je niz mladih imena koja su privlačila pažnju na internetu tokom cele godine, a prednjačila je dobitnica LVMH nagrade Nensi Dojaka.

Njene crne mini haljine prosečno su se pretraživale 7000 mesečno, zbog čega je ušla u Lystov "indeks popularnih proizvoda" početkom 2021. Njene kolege iz Londona Heris Rid i Maximilijan takođe su sledili njen primer, s porastom pretraživanja za 189%, odnosno 49% početkom 2021. godine.

heris rid
Instagram Heris Rid

Ostala nova imena čija se prisutnost osetila u online modnim razgovorima bili su Kristofer Džon Rodžers, I.Am.Gia, The Attico i Kristofer Esber.

Pretraživanja za brendom Džona Rodžersa skočila su za 164% od početka godine, nakon podrške koje su mu dali Ledi Gaga, Bela Hadid i pojavljivanja u seriji "Tračara". The Attico je zabeležio rast pretraga za zebrastim bikinijem za 224% nakon što ga je Dua Lipa nosila u svom popularnom spotu "Love Again".

dua lipa u zebrasotm bikiniju
youtube printscreen 

Zapravo, ove godine su slavne ličnosti popularne u ovom trenutku, tokom nastupa i u svakodnevnom životu najzaslužnije što su manji brendovi i trendovi postali viralni, više nego bilo koji influenseri na društvenim mrežama.

Prema podacima Lysta, moglo bi da prevagne u korist slavnih, kako u fizičkom tako i u digitalnom području dok je modni uticaj influensera sve manji.

"Živimo drugu deceniju od demokratizacije mode. Tokom poslednje decenije blogeri i influenseri srušili su zidove industrije, a brendovi su počeli da prodaju svojim kupcima onlajn. Sada se sve vrti oko kulturne relevantnosti i zajednice. Ljubitelji mode više ne moraju da gledaju neke Instagram influensere, radije se poigravaju s različitim stilovima i mešaju uticaja digitalno rođenih trendova, Netflixa, muzičkih zvezda ili videoigara. To deluje na sličan način kao TikTokov algoritam: spaja sva vaš interesovanje", kaže Otero.

bridgerton
screenshoot youtube 

Upravo zbog toga nam se činilo da Netfliksove serije pokreću modne trendove više od bilo koje modne piste ove godine: "Bridgerton" stil, poznat kao "Regencycore", prikupio je više od 105.000 tagova na društvenim mrežama tokom godine; "Halston" je zabeležio porast pretraživanja brenda za 550% nakon što je Netfliks objavio svoju mini seriju o legendarnom američkom dizajneru dok je treća serija "Seksualnog vaspitanje" objavljena ove jeseni, podstakla potražnju za koledž jaknama i zvoncarama, s porastom pretraživanja za 93%, odnosno 50%, samo nedelju dana nakon lansiranja serije.

Muzički spotovi imali su sličan učinak, a Kanje Vest je povećao potražnju za Yeezyjem za 128% nakon što je avgusta lansirao svoj novi album "Donda". Bili Ajliš, Doja Ket, Olivija Rodrigo i Lisa iz Blackpinka takođe su se identifikovale kao neke od najvećih trendseterki ove godine, a podstakle su online potražnju za svime, od topova ukrašenih kamenčićima preko helanki od lateksa i čizama s platformom.

lil nas x
Broadimage / Shutterstock Editorial / Profimedia Lil Nas X

Povećana podrška mladih brendova od strane poznatih ličnosti povećala je njihovu relevantnost na modnoj sceni. Kada je Lil Nas X obukao odelo Ričarda Kuuina na dodeli BET nagrada 2021, pretraživanje cvetnih komada tog brenda skočili su za 78% u 24 h, piše Lystu.

lil nas x
Broadimage / Shutterstock Editorial / Profimedia Lil Nas X

Nakon što je Hejli Biber objavila fotografiju u haljini Alesandre Riči zabeležen je porast pretraživanja za tim brendom za čak 168% u roku od 48h.

hejli biber i dzastin biber
gotpap / StarMax / Profimedia 

Trend bi se trebao nastaviti i u 2022, a Lyst je identifikovao i "kulturne pionire" poput pesnikinje Amande Gorman, pobednice US Opena Eme Radukanu, pesnika, aktiviste i modela Luj Vitona Kai Isaiah Jamala i glumice Eme Korin, a oni će postavljati trendove i uticati na modni razgovor u sledećoj godini.

Tu je i puno mladih brendova čiji će tržišni udeo zasigurno rasti sledeće godine, kao što je londonski Conner Ives, poznat po svom talentu za upcycling, pariški Coperni koji među svoje obožavatelje ubraja porodicu Hadid, njujorški Area kao i gruzijski brend Mach & Mac čije svetlucave cipele Cinderella sve više uzimaju maha.

cinderella cipele
Instagram 

To ne znači da mega brendovi ili barem neki od njih, neće zadržati svoj uticaj i interesovanje kupaca. Prema Lystu, Balenciaga je bio među najvećim dobitnicima u 2021. Nakon objavljivanja saradnje s Fortniteom, pretraživanja za tom igrom porasla su za 72% dok je brend takođe generisao najveći interes za online pretraživanja tokom pariške nedelje mode i Met Gale, s porastom pretraživanja za 505% odnosno 355%.