Magazin Buka na svom Jutjub kanalu objavio je video "Hejt, SLOVEni, još ste živi?", a video je sastavni deo kampanje protiv govora mržnje koju Buka realizuje proteklih meseci. Spot je napisao i režirao proslavljeni filmski režiser Predrag Ličina, a glavne uloge igraju Hristina Popović, Severina i Goran Bogdan.
Bukinoj kampanji su se do sada svojim video porukama i angažmanom pridružili Zoran Kesić, Ida Prester, Marko Vidojković. Mile Kekin, Slavimir Stojanović Futro, Nadin Mičić i druge poznate ličnosti iz regiona.
Bura oko spota ne jenjava danima, a video prikazuje scenu iz supermarketa u kojoj se likovi obraćaju jedni drugima psovkama i uvredama, uključujući i one na nacionalnoj osnovi, koje su postale uobičajeni deo mrežne komunikacije. Hristina Popović glumi ženu koja je došla u kupovinu, Gorana Bogdana mesara, a Severinu blagajnicu.
Međutim, mnogi su se pitali kako je uopšte došlo do ideje da se snimi ovako nešto, a o tome je za Index.hr, pričao glavni urednik "Buke", Aleksandar Trifunović.
"Svi su učestvovali besplatno"
- Na ideju za video došli smo nakon što sam video snimak koji je Predrag Ličina uradio na poslednjim parlamentarnim izborima u Hrvatskoj za Milorada Pupovca. Ovo je video u kojem se ismevaju teorije zavere i primetio sam da Ličina ima humor koji nam treba, da ga nije briga za političku korektnost. Pet minuta nakon što mi je pala na pamet ideja da sarađujem s njim, kontaktirao sam ga i trebalo mu je još pet minuta da se složi - rekao je Trifunović za Index.hr.
- Ličina je takođe pomogao Popoviću, Bogdanu i Severini da se pojave u spotu. Bili su oduševljeni idejom i besplatno su nastupili u spotu, a najveći problem im je bio uskladiti zauzete termine kako bi video mogao da se snimi - otkriva Trifunović.
- Novac uopšte nije bio pitanje koje iko postavlja - kaže on, dodajući da su svo troje glumaca sa video snimka u životu bili izloženi govoru mržnje i da su "takođe u video uneli svoje traume".
"Od govora mržnje više se ne može izbeći"
Trifunović ističe da već dvadeset godina, kao urednik Buke, pati od govora mržnje koji je upućen i časopisu koji uređuje. Buka je poznati kritički, antinacionalistički portal iz Republike Srpske, čije vlasti nisu previše oduševljene onim što Buka objavljuje.
- Na veb lokaciji vladajuće stranke i dalje možete pronaći brošuru sa navodnim neprijateljima RS, uključujući Buku. Na sudu smo dobili potvrdu da je to kleveta, ali ništa se nije dogodilo. Dakle, u regionu imamo govor mržnje na mreži i nesistematičan govor mržnje, ali imamo i zvanični govor mržnje - kaže Trifunović.
Ističe da nije lako baviti se govorom mržnje i da se ljudi mogu pretvarati da ih to ne pogađa, ali da dugoročno ne pomaže.
- Govor mržnje želi da dehumanizuje ljude, obezliči ih. Oni stavljaju ljude na leđa, predstavljaju se kao nekoga ko može biti pogođen na ulici, a da niko na to ne reaguje - rekao je Trifunović. Video je dizajniran da ljude suoči sa izrazima govora mržnje, a Trifunović ističe da se protiv ove pojave ne može boriti političkom korektnošću.
Urednik Buke prezadovoljan je reakcijama na video, kaže da ga je za 48 sati pogledalo više od 5 miliona ljudi. "Kampanja je zapravo bila prvenstveno namenjena Bosni i Hercegovini, ali video je do sada pogledalo dvostruko više ljudi nego što ih uopše ima u BiH", kaže on. Prezadovoljan je reakcijama, kaže da su više od 90 odsto pozitivne.
Stručnjak za komunikaciju: Negativne emocije su jače od pozitivnih, video se reprodukuje sa tim
Svoje mišljenje o spotu istakao je i stručnjak za komunikaciju Pera Tanta. On je cleu kampanju ocenio pozitivno.
- Oni su transformisali digitalni diskurs, u kojem smo često anonimni i izražavamo se bez oklevanja, i stavili ga u našu svakodnevnu vanmrežnu komunikaciju da bismo videli šta takvo ponašanje na mreži zapravo znači. Pogledajte samo koji su komentari inače onlajn, od čega je 80 odsto negativnih - objašnjava Tanta, u čemu je originalnost ideje Bukinog spota.
- Takođe mi se sviđa kako koriste ironiju. Naime, moramo znati da su negativne emocije mnogo jače od pozitivnih, negativne emocije ostavljaju jači utisak. Tim iz Buke je to razumeo i zato su angažovali poznate ličnosti koje donose pozitivnu energiju - kaže Tanta.
"Spot sigurno pomaže u podizanju svesti"
Takođe, angažovanje poznatih ličnosti pomaže kampanji da dosegne ciljnu grupu. Spot "Hejt, SLOVEni, još ste živi?", želeo je da pokrije veći deo bivše Jugoslavije, pa su angažovani glumci i pevači koji imaju svoje obožavaoce od Hrvatske do Kosova.
Smatra da će video imati efekta, jer nam pokazuje da smo "svi simpatični kad razgovaramo licem u lice, a ubodemo se verbalnim noževima iza leđa".
"Jedan video sigurno ne može rešiti složeni problem govora mržnje u društvu, ali ovaj sigurno pomaže u podizanju svesti o tom problemu", ističe Tanta, dodajući da će ova kampanja "sigurno ostaviti trag".
KO JE SRPKINJA KOJA JE NADMAŠILA ANĐELINU DŽOLI? Beograđanka je drugi put zaredom na listi najlepših žena
"ULICE SU PUNE RUŽNIH, DEBELIH LJUDI" Slavna američka pevačica održala koncert u Beogradu pa ispljuvala SRBE
FOTOGRAFIJE ZBOG KOJIH SVI PITAJU KOLIKO GODINA IMA KARLEUŠA: Na mrežama "grmi", a uživo - "riba" ili ni B od BARBIKE?
ŽENI GOVORIO DA JE VOLI A IMAO 80 LJUBAVNICA: Gde je danas NAJLEPŠI GLUMAC koji je nestao nakon skandala sa maloletnicom
ISPRAĆAMO AVGUST NAJSENZUALNIJOM BOJOM MANIKIRA: Magnetno privlačna nijansa noktiju već je MUST po salonima