Zara je svetski poznat brend koji je potrošače kupio garderobom koja je dostupna svima, a male tajne ovog uspeha otkriva ćerka vlasnika modnog carstva.
Gotovo da ne postoji ljubiteljka mode koja nije zakoračila u Zarino modno carstvo. Pristupačni odevni komadi postali su omiljeni u svakodnevnom autfitu i njihova popularnost je tokom proteklih godina doživela vrhunac.
Samim tim, neminovno je čuti pitanje "Kako im to polazi za rukom?" kad god se potegne tema o Zari, međunarodnoj maloprodajnoj kompaniji, koja vredi više milijardi dolara i njenom uspehu.
Marta Ortega Perez, naslednica casrtva Inditex, u čijem se vlasništvu nalaze modni brendovi Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home i Uterqüe, prvi put otkriva poslovanje ove modne imperije koja je kupovinu odeće učinila pristupačnom za svačiji džep.
U poslednjih nekoliko decenija Zara je prodrla na tržište 96 zemalja, a od ukupno 1.854 maloprodajnih mesta, neke radnje smeštene su i u prestižnim ulicama u blizini luksuznih brednova poput Diora, Louis Vuittona, Cartiera i Chanela.
Amansio Ortega imao je viziju da se baš svako može doterati. I na poslu, a i kod kuće, zovu ga "šef", a s obzirom na to da ima 85 godina i da je u penziji, Amansio više nije na čelu kompanije. Uprkos tome, osnivač Zare i dalje dolazi na posao, i to svakog dana.
Danas pripada krugu najbogatijih ljudi, a oduvek se drži po strani. Ne voli javno eksponiranje, nikada nije dao intervju i izbegava društvene i medijske događaje.
Njegova ćerka i naslednica modnog carstva, Marta Ortega Perez, svoje prve radne dane u Zari započela je pre 14 godina. Nakon diplome koju je stekla na fakultetu, Marta se zaposlila kao saradnica u prodaji u londonskoj radnji "King's Road".
- Tokom prve nedelje mislila sam da to neću moći da preživim. Ipak, na neki određeni način postaneš zavisan od te prodaje. Tako, na primer, neki ljudi nikada ne žele da napuste svoj posao u Zari. Upravo to predstavlja pravo srce ove kompanije - kaže 37-godišnjakinja Španjolka koja sada, na nedeljnom nivou posećuje Zarine prodavnice, ali u drugoj ulozi.
Naime, njena nova pozicija nema naziv. Martin zadatak je da pomogne u nadzoru dizajna ženske odeće i same prodaje, kao i da upravlja imidžom kompanije.
- Uvek ću biti tamo gde sam kompaniji najviše potrebna - kaže Marta za WSJ Magazin.
- Marta je vrlo skromna, ali istovremeno ima snažne stavove o različitim stvarima - kaže predsednik Inditex-a Pablo Isla, a na tu poziciju stupio je 2011. godine, kada je Amansio otišao u penziju.
Isla ističe da očekuje da će Martina uloga postati sve značajnija kako se kompanija sve više bude okretala održivosti. Ona sama otvoreno kaže da nema nameru da preuzme formalnu vodeću ulogu.
- Nikad ne znaš šta ti budućnost donosi i ja sam otvorena za različite opcije, ali, da budem iskrena, želela bih da ostanem blizu samog proizvoda. Mislim da je i moj otac uvek to radio - kaže ona.
- Mislim da je vrlo važno graditi mostove između luksuzne i ulične mode, između prošlosti i sadašnjosti, između tehnologije i mode, između umetnosti i funkcionalnosti - otkriva Marta i dodaje da sve to ujedno pomaže Zari da prevlada tradicionalno izraženu podelu između luksuzne mode i masovne odeće.
- Visokokvalitetna odeća ne bi trebalo da bude rezervisana samo za nekolicinu. Želimo da to bude dostupno svim kupcima - kaže Ortega, koja je 2018. godine imala značajnu ulogu u Zarinoj ograničenoj seriji odeće visokog stila SRPLS.
- Ne radi se o tome da jedna osoba dobro radi svoj posao. Mi smo tim. Mislim da moj otac nikada nije bio najbolji u bilo čemu, ali bio je najbolji u pronalaženju najbolje osobe za svaku stvar - kaže ona.
Fabien Baron, kreativni direktor čiji su klijenti bili Dior, Calvin Klein, Burberry i Louis Vuitton, s Martom Ortegom Perez sarađivao je na razvoju nove Zarine kozmetičke linije, kao i na kampanjama sa vrhunskim modnim fotografima poput Stevena Meisela.
- Marta je poput prigušenog glasa brenda. Ona u Zaru unosi dozu sofisticiranosti koju brend pre toga nije imao. Njen otac je izgradio posao, a Marta gradi zajednicu koja će pomoći kompaniji da pređe na drugi nivo - kaže Baron.
Tokom svog odrastanja, Marta nije bila svesna šta je njen otac osnovao. Znala je da njeni roditelji rade "nešto što je vezano za modu" i da stalno putuju. Tamara Sančez, koja sada vodi Zarin odeljenje trikotaže, prisetila se da ju je jednom prilikom upitala zašto nosi Zaru svaki dan, na šta je ona odgovorila:
- Oh, stvarno? Je li to neka marka? Mama mi kupuje svu odeću.
Marta danas važi za jednu od najstilizovanijih žena koja se vodi parolom "manje je više". Živi u dupleks kući u gradu La Koruna u Španiji, sa suprugom Karlosom Toretom, bivšim izvršnim direktorom agencije za modele iz Madrida, kao i njihovom jednogodišnjom ćerkom Matildom i njenim osmogodišnjim sinom Amansijem, kojeg je dobila u prvom braku s profesionalnim jahačem Sergiom Alvarezom Mojom.
Danas Inditex u La Koruni zapošljava 5.500 ljudi, od kojih su mnogi lokalni stanovnici, dok su se drugi doselili iz drugih zemalja, zaposlili i uselili se u jednu od nekoliko stambenih zgrada koje kompanija poseduje u centru grada.
Zara, koja predstavlja poznat i dobro usklađen sastav proizvodnje odeće, uključuje devet fabrika i devet distribucijskih centara u Španiji, kao i oko 2.000 prodajnih predstavnika i dobavljača na lokacijama kao što su Maroko, Turska, Indija i Kina.
Gotovo sav Zarin inventar potiče od distribucijskih centara u La Koruni i okolini, što je u skladu s Orteginim uverenjem u objedinjavanje sastava upravljanja zalihama.
- Mislim da ostanak u La Koruni predstavlja deo uspeha kompanije jer nam verovatno daje malo drugačiju perspektivu - kaže Marta.
Svakog jutra, nakon što ostavi sina u školi, Ortega se sastaje sa finansijskim direktorom Migelom Diazom i ostalim zaposlenima. Seda za sto koji se nalazi u "open space" prostoriji, kako bi pregledala listu rangiranja najprodavanijih komada na globalnom nivou.
Oko 140 dizajnera i 100 krojačica radi u sedištu u La Koruni, kako bi omogućili realizaciju ideja različitih dizajnerskih timova. Svaki komad prolazi i doradu na modelu, što je poprilično neobična praksa kada je reč o masovnoj modi. Učinkovitost i fleksibilnost Zare u procesu proizvodnje znači da može planirati svoje "jesen/zima" kolekcije sredinom juna, reagujući na trendove tri meseca brže od kompanije koje zahtevaju tradicionalno vreme isporuke od šest meseci.
Zara tako godišnje proda više od 450 miliona artikala ženske odeće, a novi proizvodi stižu dva puta nedeljno kako u fizičke, tako i u online prodaju.
Zarin veliki opseg robe i dugogodišnji odnos sa dobavljačima omogućuju joj kupovinu skupljih tkanina po nižoj ceni. Robne marke sa sličnom cenom, kao što su Banana Republic ili Club Monaco, sklonije su riziku dok masovni trgovci poput Targeta i Walmarta, čija veličina znači da moraju planirati poprilično unapred, verovatno neće u ponudi imati takve trendi komade.
Naravno, kada ste uspešni, optužbe za kopiranje su neizbežan deo. Tako je 2011. godine Kristijan Louboutin tvrdio da je prodaja cipela sa crvenim đonom, što smatra svojim zaštitnim znakom, povreda intelektualnog vlasništva. Ipak, izgubio je tužbu i naknadnu žalbu na francuskom sudu.
- Pokušavamo da pronađemo najbolji kvalitet i najbolji dizajn. Poštujemo ljudski rad - kaže Marta Ortega Perez i ističe da je više od 50 odsto kompanije posvećeno dizajnu.
- Mislim da imamo izgrađen identitet, a i već dugo razvijamo nove proizvode od nule - ističe naslednica Zare.
Zara je otvorena i prema kreativnim talentima koje zapošljava u poprilično velikom broju. Potvrđuje to i Mario Sorenti, poznati fotograf koji je sa Zarom počeo da radi tokom 2016. godine.
- Obično imate sjajne ideje i želite učiniti nešto zaista spektakularno, ali nemate proračun. Ipak, u Zari nisu bili otvoreni samo za sjajne ideje, već i za ostvarenje tih ideja - otkriva Mario koji je sa Martom postao prijatelj.
- Osećaj je takav kao da radite sa porodicom. Oni su zaista porodičan brend.
- Očigledno smo velika kompanija, ali osećam da nije baš tako velika. Tačnije, ne znam ništa o velikim brojkama. Ne želimo ni da govorimo o njima. To nije nešto oko čega se zabrinjavamo u našem svakodnevnom poslu. Velika je, ali je i mala - kaže ona.
Marta ističe da je to podseća na lekciju koju je naučila od svog pokojnog prijatelja, velikog dizajnera Albera Elbaza, a koju je on naučio od svoje majke.
- Nadam se da si veliki u svetu, a mali u životu. To je jedna od najboljih stvari koju sam čula.
Kako se najbolje približiti svakom znaku: Ovan i Riba vole avanturiste, a Vodolija kreativce
Šta se desilo za najlepšom ženskom grupom u ex YU? Jedna se udala u Dubaiju, a ona htela da tuži Bruna Marsa
Helikopterom na vrh glečera, iznajmljivanje Ajfelove kule, orkestar na stadionu: Najčudnije prosidbe slavnih
4 znaka koja stalno beže od svojih problema: Ignorišu su i nalaze razloge samo da se ne suoče s njima
Projekat „Dečji svet je veći od ekrana“ nagrađen priznanjem „Kampanje sa svrhom“