Moda nije prva pomisao koja ljudima padne na pamet kad se uzmu u obzir pitanja životne sredine i klimatske promene. Međutim, ona je grana industrije koja danas vredi više milijardi dolara i kada se u istoj rečenici spomenu moda i održivost, mnogima se “digne kosa na glavi”. Jer, kao što je poznato, moda je ocenjena kao jedna od najzagađenijih industrija današnjice i mi kao potrošači, moramo da razmišljamo unapred i preduzimamo inicijative da bismo uticali na smanjenje zagađenja i naravno, promenili stil kupovine.

Sve je više brendova i kompanija koji transformišu svoje poslovne modele i poboljšavaju lance snabdevanja kako bi smanjili ukupne uticaje na životnu sredinu i poboljšali socijalne uslove u fabrikama. Ali, i sve je više onih koji zloupotrebljavaju praksu održivosti kako bi plasirali nove kolekcije po previsokim cenama, što se, složićete se, kosi sa primarnim konceptom održivosti.

Za vreme izolacije koja nas je zadesila zbog pandemije virusa korona, posebno mi je bilo zanimljivo da posmatram koliko su se moji prijatelji, ali i drugi ljudi na društvenim mrežama promenili. Mnogi su tada počeli više da obraćaju pažnju na prirodu i na to koliko ljudski uticaj šteti našoj planeti, a jedna od njih je i šminkerka i influenserka Ena Jović.

,,Ja sam ovim pitanjem tek krenula da se bavim kada sam za vreme virusa otišla u prirodu, gde imam vikendicu. Prvo sam krenula od tog kraja, tačnije tada sam prvi put primetila i bila šokirana prizorom koliko je naša zemlja zagađena. Obale reke i same reke zatrpane đubretom i kese po drveću su mi na neki način dali znak upozorenja da treba da se probudim i počnem da primećujem šta se dešava oko nas.”

Ena se usudila da pogleda velikog neprijatelja u oči i nije joj mnogo trebalo da preduzme određene akcije.

,,Počela sam malo ozbiljnije da se bavim ovim problemom. Zapratila sam određene organizacije na Instagramu da vidim šta se dešava u svetu i odakle ja mogu da krenem. Prvo sam svoju porodicu i sebe sam uključila u akcije čišćenja prirode. Kada su u pitanju plastične kese, njih sam odavno prestala da koristim, a umesto toga u nabavku nosim vrećice za namirnice, cegere ili velike kese koje stalno koristim i u koje može mnogo više stvari da stane. Zatim sam deci kupila aluminijumske flašice za vodu, kako bismo upotrebu plastike sveli na minimum. Takođe sakupljamo i čepove od tečnih proizvoda.”

Osim toga, Ena navodi da je smanjila i konzumiranje životinjskih proizvoda u prehrambene svrhe, ali i kada je reč o garderobi koju kupuje. Zato sam odlučila da porazgovaramo i o green konceptu u modi.

,,Smatram da green pravac nije samo korišćenje recikliranih materijala u proizvodnji. Moj savet brendovima bi bio da prestanu da diktiraju modu kao sezonsku i da počnu da prave kvalitetne stvari, kako bi konzumenti mogli što duže da ih nose, a ne da moraju stalno kupovati nove. Sezonska moda ubija i zatrpava i nas i planetu, te je moje mišljenje da komade koje kupujemo treba da nosimo duži vremenski period.”

Jedan od brendova koji je nedavno izbacio kolekciju veganskih patika, odnosno patika koje prate postulat održive mode su i Adidas Clean Classics.

,,Da, Adidas me je potpuno oduševio ovim potezom! Oni su uspeli da naprave patiku koja je tu godinama, a da je samo preokrenu ka zelenom pravcu. Ovaj model je napravljen od recikliranih materijala, a đonovi su od obnovljive gume. Nadam se da će ljudi početi da razmišljaju u zelenom pravcu koji je neophodan kako za nas, tako i za čitavu planetu.”

ena-jovic-sminkerka-adidas-patike-nova-kolekcija-ekologija
Printscreen/enajovic 

I baš kao što je Ena rekla: ,, Jedna patika neće spasiti svet, ali jeste mali korak ka tome.” Zato, koračajmo svi zajedno u tom pravcu.