Sa Zagom sam razgovarala o tome zbog čega se treba opredeliti za craft parfeme, kako se pravilno nose i lepoti ovog zanata.

"Oko 16 godina se bavim ovim poslom. Razlog zbog kog sam otvorila The Perfume Atelier u Beogradu jeste prenošenje čarobni svet mirisa u zemlji u kojoj sam rođena. Ceo koncept se bazira na tome da običan čovek, a i ljubitelj parfema može da dođe i vidi od čega se prave parfemi, kako se prave i šta je parfem, kakvu priču pričamo kroz parfem. Možete reći kakav je karakter osobe na osnovu njihovog parfema."

Sa Zagom Čolović; Foto: Lado Jandrišek
Wanted Sa Zagom Čolović; Foto: Lado Jandrišek

The Parfume Atelier otvoren je u januaru ove godine, ali ih je korona vrlo brzo zatvorila, navodi Zaga.

"Od maja radimo dva-tri dana nedeljno. U maju sam predstavila i svoju kolekciju parfema. Pored moje kolekcije, držim i dvočasnovne radionice pravljenja parfema. Na njih mogu dođi studenti, a takođe radim i stručne obuke za parfimere. Trenutno su dve devojke završile obuku. I to je razlog mog dolaska ovde - da predstavim novine u ručnom pravljenju parfema, da predstavim svoju kolekciju."

Objasnila mi je i razliku između kraft i industrijskih parfema.

"Ovo su sve ručno rađeni parfemi - pripadaju kategoriji nithe parfema. To su parfemi u koje se ulaže i obraća pažnja ono što je u flašici, njenu kompoziciju, mirisne note i sirovine... Za razliku od masovne, industrijske proizvodnje parfema koji su jaki na jeftinijih sastojcima. Manje se koristi prirodnih apsoluta. Niche parfem je limited, mala količina parfema. Nekad je potrebno i dve tri godine da se jedan parfem izradi - zavirisi od inspiracije i kreatora. Niche parfemi postaju trend, ali ljudi su i dalje okrenuti ka industrijskoj proizvodnji, jer ne razumeju šta je parfem i od čega se pravi. Zato sam ja i došla, da promenim to."

Foto: Lado Jendrišek
Wanted Foto: Lado Jendrišek

A kako izgleda proces proizvodnje?

"Ja kao parfimer prvo krenem od projekta. Neko može da mi ga da, sa svim detaljima - želi npr. da napravim parfem za njegovu modnu kolekciju. Pa moram da znam kakva je kolekcija, kome je namenjena, kakav je brend identitet, šta je njegov cilj, šta je njegova misija, ko je kupac parfema, sa kojim materijalima radi. Shodno tome kreiram parfem - taj brend identitet upakujem u jednu flašicu. Ili me brifiraju ili ja uzmem u obzir. Onda ja sednem za parfemski sto ili kako ga zovemo parfumer's organ. Ja imam svojupaletu mirisa, kao što i ja imam svoju paletu boja. Kada dobijem brif imam u glavi ideju kako će to da miriše i sednem i izaberem note. Da li vidim cvetnu varijantu ili osvežavajuću, citrusnu varijantu - zavisi koju parfemsku familju odabiram. Prvo naravno formula, prvo je napišemo i onda radimo."

Jedan parfem iz Zagine kolekcije nosi i simboličan naziv.

"Kolekcija se zove Vibrant collection i eksluzivno je namenjena za Srbiju. Postoje tri parfema, Belgrade, Amber i Oud caramel. Ova kolekcija je živahna, onako kako ja osećam svoju zemlju iz nekog perioda u kom sam provela fino detinjstvo. Sve je bilo puno života, boemski, veselo, čisto. Svi parfemi iz ove kolekcije su unisex."

Foto: Lado Jandrišek
Wanted Foto: Lado Jandrišek

Foto: Lado Jandrišek
Wanted Foto: Lado Jandrišek
Foto: Lado Jandrišek
Wanted Foto: Lado Jandrišek

Foto: Lado Jendrišek
Wanted Foto: Lado Jendrišek

U asortimanu The Perfume Ateliera ne nalaze se samo parfemi.

"Imamo parfemske osveživače za prostor - to su parfemi različitih nota. Mogu se koristiti u domovima, kancelarijama, najrazličitijim prostorima. Imamo i uljane parfeme, aromaterapije i mirišljave sveće. I sve je održivo ovde - pakujem u staklo, bočice mogu da se dopunjuju."

A kako bismo trebali da biramo parfeme?

"Pre svega po intuiciji, imajući u vidu da jedan te isti parfem različito utiče na različite ljude (hormon feromon i temperatura tela najviše utiču na to). Nisam pristalica toga da to što se reklama treba pod hitno da se kupi. I kada birate parfem ne treba da žurite. Parfem je kao jedna ljubavna veza. Počeli smo, hajde polako. Kada pomiriše parfem treba da sačekate i kada odabirate treba da se nosite i emocijama - razmislite kako parfem čini da se osećate. Kako utiče na vaše stanje."

Pričale smo i o pravilnom nanošenju parfema.

"Ljudi obično nose parfem iza uha i na pulsnim tačkama i to je okej, ali ja smatram da ga treba nanositi na unutrašnji deo ramena. Iz razloga što parfem ima alkoholnu bazu i on isparava na gore i kada ga stavite na ramena i kada okrećete glavu on ka vama ide, osećate ga. Parfem je komunikacija i emocija i vi njim govorite nešto ili sebi ili drugima, tako da je dobro da ide prvo ka vama."

Zaga sama voli čiste note.

"Volim da su čisti, da su osvežavajući, ali da pričaju neku priču. Beli cvetovi, da nisu jaki - minimalizam preferiram."