Magazin Buka na svom Jutjub kanalu objavio je video "Hejt, SLOVEni, još ste živi?", a video je sastavni deo kampanje protiv govora mržnje koju Buka realizuje proteklih meseci. Spot je napisao i režirao proslavljeni filmski režiser Predrag Ličina, a glavne uloge igraju Hristina Popović, Severina i Goran Bogdan.
Bukinoj kampanji su se do sada svojim video porukama i angažmanom pridružili Zoran Kesić, Ida Prester, Marko Vidojković. Mile Kekin, Slavimir Stojanović Futro, Nadin Mičić i druge poznate ličnosti iz regiona.
Bura oko spota ne jenjava danima, a video prikazuje scenu iz supermarketa u kojoj se likovi obraćaju jedni drugima psovkama i uvredama, uključujući i one na nacionalnoj osnovi, koje su postale uobičajeni deo mrežne komunikacije. Hristina Popović glumi ženu koja je došla u kupovinu, Gorana Bogdana mesara, a Severinu blagajnicu.
Međutim, mnogi su se pitali kako je uopšte došlo do ideje da se snimi ovako nešto, a o tome je za Index.hr, pričao glavni urednik "Buke", Aleksandar Trifunović.
"Svi su učestvovali besplatno"
- Na ideju za video došli smo nakon što sam video snimak koji je Predrag Ličina uradio na poslednjim parlamentarnim izborima u Hrvatskoj za Milorada Pupovca. Ovo je video u kojem se ismevaju teorije zavere i primetio sam da Ličina ima humor koji nam treba, da ga nije briga za političku korektnost. Pet minuta nakon što mi je pala na pamet ideja da sarađujem s njim, kontaktirao sam ga i trebalo mu je još pet minuta da se složi - rekao je Trifunović za Index.hr.
- Ličina je takođe pomogao Popoviću, Bogdanu i Severini da se pojave u spotu. Bili su oduševljeni idejom i besplatno su nastupili u spotu, a najveći problem im je bio uskladiti zauzete termine kako bi video mogao da se snimi - otkriva Trifunović.
- Novac uopšte nije bio pitanje koje iko postavlja - kaže on, dodajući da su svo troje glumaca sa video snimka u životu bili izloženi govoru mržnje i da su "takođe u video uneli svoje traume".
"Od govora mržnje više se ne može izbeći"
Trifunović ističe da već dvadeset godina, kao urednik Buke, pati od govora mržnje koji je upućen i časopisu koji uređuje. Buka je poznati kritički, antinacionalistički portal iz Republike Srpske, čije vlasti nisu previše oduševljene onim što Buka objavljuje.
- Na veb lokaciji vladajuće stranke i dalje možete pronaći brošuru sa navodnim neprijateljima RS, uključujući Buku. Na sudu smo dobili potvrdu da je to kleveta, ali ništa se nije dogodilo. Dakle, u regionu imamo govor mržnje na mreži i nesistematičan govor mržnje, ali imamo i zvanični govor mržnje - kaže Trifunović.
Ističe da nije lako baviti se govorom mržnje i da se ljudi mogu pretvarati da ih to ne pogađa, ali da dugoročno ne pomaže.
- Govor mržnje želi da dehumanizuje ljude, obezliči ih. Oni stavljaju ljude na leđa, predstavljaju se kao nekoga ko može biti pogođen na ulici, a da niko na to ne reaguje - rekao je Trifunović. Video je dizajniran da ljude suoči sa izrazima govora mržnje, a Trifunović ističe da se protiv ove pojave ne može boriti političkom korektnošću.
Urednik Buke prezadovoljan je reakcijama na video, kaže da ga je za 48 sati pogledalo više od 5 miliona ljudi. "Kampanja je zapravo bila prvenstveno namenjena Bosni i Hercegovini, ali video je do sada pogledalo dvostruko više ljudi nego što ih uopše ima u BiH", kaže on. Prezadovoljan je reakcijama, kaže da su više od 90 odsto pozitivne.
Stručnjak za komunikaciju: Negativne emocije su jače od pozitivnih, video se reprodukuje sa tim
Svoje mišljenje o spotu istakao je i stručnjak za komunikaciju Pera Tanta. On je cleu kampanju ocenio pozitivno.
- Oni su transformisali digitalni diskurs, u kojem smo često anonimni i izražavamo se bez oklevanja, i stavili ga u našu svakodnevnu vanmrežnu komunikaciju da bismo videli šta takvo ponašanje na mreži zapravo znači. Pogledajte samo koji su komentari inače onlajn, od čega je 80 odsto negativnih - objašnjava Tanta, u čemu je originalnost ideje Bukinog spota.
- Takođe mi se sviđa kako koriste ironiju. Naime, moramo znati da su negativne emocije mnogo jače od pozitivnih, negativne emocije ostavljaju jači utisak. Tim iz Buke je to razumeo i zato su angažovali poznate ličnosti koje donose pozitivnu energiju - kaže Tanta.
"Spot sigurno pomaže u podizanju svesti"
Takođe, angažovanje poznatih ličnosti pomaže kampanji da dosegne ciljnu grupu. Spot "Hejt, SLOVEni, još ste živi?", želeo je da pokrije veći deo bivše Jugoslavije, pa su angažovani glumci i pevači koji imaju svoje obožavaoce od Hrvatske do Kosova.
Smatra da će video imati efekta, jer nam pokazuje da smo "svi simpatični kad razgovaramo licem u lice, a ubodemo se verbalnim noževima iza leđa".
"Jedan video sigurno ne može rešiti složeni problem govora mržnje u društvu, ali ovaj sigurno pomaže u podizanju svesti o tom problemu", ističe Tanta, dodajući da će ova kampanja "sigurno ostaviti trag".
Koliko su visoke najlepše Srpkinje? Emina, Nina i Sofija imaju isto cm, a od njih su jedino više Marija i Ana
Ova torba doživljava veliki povratak u 2025. godini: Praktičan model zbog kog jedva čekamo novu sezonu
Zara izbacila kaput u kojem ćete se osećati kao Kejt Midlton: Elegantan model u hit boji je #1 izbor princeze
NAJLEPŠI POKLON ISPOD JELKE JE BUSEN
3 BB kreme koje su bolje od tečnog pudera: Postojane formule koje prekrivaju sve, a lagane su na koži