Ako počnete da zevate dok ste za volanom, uspravite se u sedištu i fokusirajte se na saobraćaj, jer i najmanji mikro-san može da izazove fatalni udes. Svake godine stotine ljudi na ovaj način izgubi život u saobraćaju. Mikrosan je veoma kratak period sna koji se meri u sekundama, tvrde stručnjaci.

Ako vozite 100 kilometara na sat i zatvorite oči na samo dve sekunde, preći ćete na slepo 56 metara, kaže nemačka agencija za bezbednosnu inspekciju TÜV. Ako vam se oči zatvore i glava vam padne, a onda se iznenada trgnete... ako ste doživeli bilo šta od ovoga, verovatno ste već bili u mikrosnu.

Važno je da obratite pažnju na znakove umora koje vam telo šalje da biste izbegli ovo stanje, koje može biti opasno po život na putu.

Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet ujutru i oko dva popodne
Freepik/Freepik 

Znaci upozorenja su često zevanje, trljanje očiju, iznenadna drhtavica ili često vrpoljenje na sedištu.

Stručnjaci upozoravaju da su to poslednji znaci posle kojih treba stati i odspavati pre nego što nastavite da vozite. Preporučljivo je napraviti pauzu od 10 do 20 minuta. Rizik od mikrosna je veći kada vozite u vreme koje nije u skladu sa bioritmom vašeg tela.

Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet ujutru i oko dva popodne

Međutim, ovaj period umora nije isti za sve ljude, pa je važno znati sopstveni bioritam i ne voziti kada se osećate umorno. Neki ljudi se osećaju umornije uveče, a nekima je potrebno duže da se probude ujutru.

Ranoranioci koji lako ustaju iz kreveta i osećaju se odmorno i energično od jutra obično su pospaniji popodne i uveče. Takvima se preporučuje da popodne izađu u šetnju na svež vazduh pre vožnje.

S druge strane, noćne ptice teže se probude ujutru, ali se posle podne osećaju punije energije. Ako ste u ovoj grupi, pobrinite se da imate dovoljno vremena da se probudite ujutru kako biste bili budniji i bistrije glave kada sednete za volan.

Čak i oni koji svakodnevno putuju na posao su u opasnosti od mikrospavanja. Svako jutro voze ubrzo nakon buđenja i ponovo na kraju radnog dana.

Smatra se da je nivo koncentracije i budnosti veoma nizak kada se ljudi vrate sa posla i to je jedno od najgorih doba u danu za vožnju.

Statistički podaci iz Nemačke pokazuju da se većina nezgoda izazvanih umorom dešava između šest i osam ujutru i između dva i četiri popodne.

Procenjuje se da u SAD svake godine umre oko 600 ljudi jer voze umorni.

Bez obzira na doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti. Umor smanjuje nivo koncentracije, ali i sposobnost brzog reagovanja. Pored toga, važno je zapamtiti da vozači generalno često precenjuju svoje mogućnosti.

Izvor: Hina.hr