Za pravog lidera svaki izazov je prilika za rast. Upravo je to slučaj i sa Marijom Ilić, suosnivačem i direktorkom razvoja proizvoda u studiju za kreiranje video-igara Two Desperados u Beogradu. Prethodni period doneo je izazove na globalnom planu, a oni nisu zaobišli ni Marijin studio. Umesto spoticanja, Two Desperados je beležio vrtoglavi rast u brzom tempu svakodnevice.
Kako je izgledao njihov rast objasnila nam je Marija, koja je i članica Upravnog odbora neprofitne, nevladine organizacije Asocijacije industrije video-igara Srbije (SGA). Nezaustavljiv duh i odlučna snaga, ali i ljubav prema video-igrama bili su neophodni za njen uspeh. Pričala nam je i o tome kako pronalazi unutrašnji mir, buđenju kreativnog duha, šta je ženski princip u preduzetništvu, ali i o prvim koracima u IT svetu.
Kada i kako si kročila u startap vode i zašto te je gejming industrija privukla?
Video-igre su oduvek bile moja strast i važan deo mog života. Ljubav prema njima me je zapravo dovela ovde gde sam danas. Deo sam IT industrije poslednjih 15 godina i splet okolnosti je bio takav da od želje za sopstvenim proizvodom i ljubavi prema igrama nastane Two Desperados studio, koji danas čini važan deo gejming industrije u Srbiji i regionu.
Ulazite u drugu deceniju postojanja kao Two Desperados, sa dve objavljene igre i više od 30 miliona korisnika. Kako sada gledaš na razvojni put i svoju ulogu u njemu?
Two Desperados osnovan je 2010. godine, a moj primarni cilj je bio da napravim video-igru i na taj način postanem deo industrije o kojoj sam sanjala. Kreirati cilj od dečijeg sna iz ove perspektive zvuči gotovo naivno, ali zaista je bilo tako. Naša prva uspešna igra, Woka Woka, objavljena je 2016. Kreirali smo je nas troje, a moj deo je bio dizajn igre. U tom trenutku nisam znala mnogo o bilo kojoj metodologiji kreiranja inovacija u okviru ovakvog projekta, tako da se moj deo posla bazirao isključivo na unutrašnjem osećaju.
Igru je publika odmah prepoznala i prihvatila i od tog momenta kreće naš rast, koji traje i danas. Pre dve godine započeli smo transformaciju iz malog startapa u strukturiranu kompaniju i svake godine nam je tim dvostruko veći.
Šta je po tebi preduslov za kreativnost i gde pronalaziš balans kada uvedemo i disciplinu u ovu jednačinu?
Kreativnost je osobina koju svako od nas poseduje, jedino je pitanje koliko se njome bavimo i da li dozvoljavamo sebi da ispoljimo svoju kreativnu stranu. Poznato je da kreativne osobe primenjuju specifične pristupe rešavanju svakodnevnih problema, na drugačiji način se nose sa neizvesnošću i generalno su otvorenijeg uma. Danas bi svaka kompanija želela da njeni zaposleni budu kreativniji i inovativniji u rešavanju problema. Mislim da je osnovni preduslov pokazati ljudima kako da to zaista budu i omogućiti im dovoljno slobode da se izraze, pokušavaju, greše i nastavljaju dalje.
Da bi to zapravo bio strukturiran i usmeren proces koji će imati određeni rezultat neophodni su okviri, jer kreativnost nije samo gomila nabacanih ideja, već je njen osnovni element donošenje odluka. Upravo je taj rezultat jasan cilj ka kome se krećemo, neophodan za fokus i disciplinovano kretanje u jasnom smeru.
Two Desperados je, pored značajnog internacionalnog uspeha, poznat i po tome što gotovo polovinu vašeg tima čine žene. Da li je ravnopravnost polova bilo jasno usmerenje poslovne politike?
Tolerancija je duboko usađena u kulturu kompanije. To je nešto što dolazi od nas osnivača, potpuno organski, i širi se na čitavu kompaniju. Nije postojala bilo kakva odluka na tu temu, jednostavno smo otvoreni u potpunosti za sve različitosti. Imati tim u kome i žene i muškarci imaju jednake mogućnosti, prava i obaveze bio je prirodni razvoj, i to je ono što mi zaista jesmo. Tome u prilog govori i činjenica da većinu leadership tima čine žene i to je prilično retko u našoj industriji. Za sve žene koje razmišljaju o ulasku u gejming najbolje mesto za upoznavanje ljudi iz industrije i potencijalnih mentora jeste Asocijacija za razvoj industrije video-igara Srbije (SGA). Kroz razna okupljanja, treninge, predavanja u organizaciji Asocijacije moguće je informisati se i razmeniti znanja i iskustva na ovu temu.
Ono što je za našu zajednicu karakteristično jeste otvorenost i spremnost svih ljudi da podele iskustva i pomognu bez ikakve zadrške, tako da bih ohrabrila devojke da budu slobodne i kontaktiraju ljude iz industrije ukoliko imaju bilo kakvih nedoumica. Sigurna sam da će doći do odgovora brže i lakše nego što im se čini.
Imajući u vidu da si preuzela vodeće uloge u Two Desperadosu i Srpskoj gejming asocijaciji, na koji način se nosiš sa odgovornošću, stresom i rizikom?
Započeti sopstveni posao je teško iz više razloga. Kada ulazite u nešto novo, osnovni izazov je neizvesnost i često se pitate da li će to što radite uspeti, da li ste doneli dobre odluke i slično. Međutim, vremenom se jednostavno naviknete na rizik i odgovornost, i sve to postaje prirodno. Zajednička osobina svih preduzetnika je velika upornost i vera u to što radimo, i zapravo svi izazovi koji su pred vama su ono što vas pokreće i tera da svakoga dana budete još bolji i uporniji. Kada sve to prihvatite kao način života, lakše je.
Koliko su visoke najlepše Srpkinje? Emina, Nina i Sofija imaju isto cm, a od njih su jedino više Marija i Ana
Ova torba doživljava veliki povratak u 2025. godini: Praktičan model zbog kog jedva čekamo novu sezonu
Zara izbacila kaput u kojem ćete se osećati kao Kejt Midlton: Elegantan model u hit boji je #1 izbor princeze
NAJLEPŠI POKLON ISPOD JELKE JE BUSEN
3 BB kreme koje su bolje od tečnog pudera: Postojane formule koje prekrivaju sve, a lagane su na koži