UMETNOST MENJA SVET

FILMSKA INDUSTRIJA ZAGAĐUJE PLANETU! Britanci rešili da to zaustave

Britanska akademija za film i televizijsku umetnost, kao i tamošnji filmski institut, predstavili su projekat koji za cilj ima smanjenje ugljeničnog otiska koji filmadžije ostavljaju na nulu do 2050. godine

"Gde nema problema, nema ni stvaranja," kaže Nikita Mihalkov Foto: Wanted/Shutterstock

Britanski filmski institut (BFI) i Britanska akademija za film i televizijsku umetonst (BAFTA) udružili su snage da, u skladu sa planom "Green new deal" naprave "Screen new deal", odnosno mapu održive filmske produkcije. Izveštaji su, naime, pokazali da su potrebne ozbiljne sistemske promene da bi se, u skladu sa britanskim zakonima, emisija ugljenika do 2050. smanjila na nulu.

Kad je reč o ugljeničnom otisku, filmska industrija se deli u pet segmenata: materijali za produkciju, upotreba struje i vode, zgrade i postrojenja ove industrije, studiji i setovi za snimanja i produkcijsko planiranje. Istraživanja su pokušaj da se utvrdi gde je otisak najveći i gde bi mogao da se smanji.

Rezultati kažu da jedan film proizvodi 2.840 tona ugljen-dioksida, što je otprilike onoliko koliko bi se oslobodilo prilikom 11 putovanja na mesec. Samo letovi avionom za potrebe jedne produkcije ekvivalentni su putovanju od Londona do Njujorka - 150 puta, što prevedeno u štetne gasove automobila iznosi 5.5 miliona pređenih kilometara. Ukoliko se pogleda smeštaj jedne filmske ekipe, ona troši struju kao 34 normalna domaćinstva tokom cele godine.

Ukupno, transport predstavlja oko 50% totalne emisije štetnih gasova, od čega je 30% vazdušni, a 70% zemaljski, dok je potrošnja električne energije drugi faktor, sa 34% ukupnog zagađivanja. 

U studiji BFI i BAFTA predlaže se redukcija štetnih emisija na pet načina:

  • produkcijski materijali: reciklaža postojećih upotrebljenih materijala, odgovorna kupovina novih, kao i racionalnije planiranje seta.
  • upotreba struje i vode: redukcija zahteva za električnom energijom, održivi izvori, redukcija zahteva za vodom.
  • zgrade i postrojenja: prenamena zgrada, kupovina gotovih proizvoda i usluga, pametno korišćenje zgrada.
  • studiji i lokacije snimanja: bolja organizacija kretanja, premeštanja i komunikacije
  • produkcijsko planiranje: alati za međusobnu saradnju, virtuelno planiranje i deljenje infrastruktura

Ostaje pitanje da li će ova nova ograničenja sputati ili stimulisati kreativnost kod filmskih stvaralaca, ali, ako je verovati Nikiti Mihalkovu: "Gde nema problema, nema ni umetnosti".