Kada razgovaraš sa nervoznim osobama, tvoj instinkt može biti da pokušaš da ih smiriš. Međutim, neke reči će delovati više kao okidači nego kao sredstva za smirenje.
Dr Rajan Martin je psiholog i stručnjak za emocije, specijalizovan za upravljanje besom, poznat i kao Profesor Besa. On nas uči kako da upravljamo sopstvenim stanjima izazvanim nervozom, ali i kako da postupimo kada imamo konflikt sa nekim ko je besan.
Koje su to dve reči koje ne treba da izgovaramo ljutitoj osobi?
Pozvan na podcast HuffPost-a „Am I Doing It Wrong?“, koji moderiraju Raj Punabi i Noa Mičelson, Dr Rajan Martin je objasnio da postoje dve reči koje ne bi trebalo da se koriste u toku žustre diskusije.
„Smiri se“
Prema stručnjaku, ova fraza često se doživljava kao minimizacija osećanja osobe i može dovesti do eskalacije besa, jer ljuta osoba oseća da njeni osećaji nisu validirani. Možemo preneti poruku da ne shvatamo ozbiljno šta ta osoba oseća. Često, oni koji su ljuti veruju da imaju opravdane razloge za svoju reakciju, a ignorisanje toga može samo povećati njihovu frustraciju.
Pored toga, kada kažemo „smiri se“, to može biti doživljeno kao naređenje ili pokušaj da kontrolišemo osobu, što može izazvati odbrambenu reakciju. Umesto da se osećaju shvaćeno, ljudi mogu postati još napetiji i ljući, jer osećaju da su im granice pređene.
„Nikada u istoriji 'smirivanja', 'smiri se' nije smirilo nikoga. Često, kada kažeš nekome 'smiri se', to izgovaraš podignutim tonom i druga osoba ti vrati urlanjem“, izjavio je Martin.
„Opusti se“
Ovo je još jedna fraza koja nikako nije dobrodošla tokom svađe. Iako može zvučati kao blaža ili prijateljskija sugestija, ona ima sličan efekat na osobe koje su u stanju nervoze ili besa.
„Opusti se“ može se doživeti kao pokušaj da se umanji važnost nečijih emocija, što može učiniti da osoba oseti da nisu validirane. Umesto da im se pruži validnost za njihova osećanja, sugeriše se da ne bi trebalo da budu ljuti ili da bi trebalo brzo da se oslobode tih osećanja. Umesto da pomognete osobi da se smiri, ova fraza ne nudi nikakvo rešenje ili jasan način kako da se nosi sa besom. To je samo instrukcija koja ne pruža stvarnu podršku.
Kako rešiti konflikte u vezi sa nežnošću i iskrenom ljubavlju?
Kako da upravljaš konfliktima prema „Profesoru Besu“, Dr. Rajanu Martinu
„Preporučuje se da se malo povučeš i počneš da govoriš sporije nego obično. Kada komuniciraš na malo blažem tonu, ljudi će nesvesno prilagoditi sopstveni ton. Ovo je ukorenjeno u našoj evolucijskoj istoriji, jer imamo tendenciju da se uskladimo sa ljudima oko nas u tonu. Koristeći ovu tehniku, na neki način manipulišeš razgovorom u svoju korist“, kaže ekspert.
Umesto da tražiš od nekoga da se smiri, preporučuje se da pokažeš empatiju i aktivno slušaš, izražavajući razumevanje za to kako se druga osoba oseća. Imaćeš više koristi ako si ti ta koja pristupa situaciji na miran način, nego ako od druge osobe tražiš da se smiri.