Zaraditi se može u mnogim oblastima, ali malo njih daje slobodu da radite šta želite, kad želite i s kim želite. Živimo u najboljem mogućem vremenu za pokretanje biznisa. Dovoljno je da se vratimo samo 20 godina unazad i pogledamo koliko je bilo teško pokrenuti posao. Bilo je potrebno mnogo novca, mnogo znanja i mnogo hrabrosti. Danas nam umesto toga treba pristup internetu, malo znanja i dobra ideja.

Iako danas svi imaju pristup internetu to ne znači ništa. Bitno je u koje svrhe ga koristimo. Nekome je taj internet samo ometač a nekome izvor prihoda.

Na internetu možemo pokrenuti posao gotovo bez novca. Meni je to pošlo za rukom nekoliko puta, preciznije: nikada nisam pokretao posao sa više od 50 evra. Toliko mi je trebalo za pokretanje sajta vladsdigital, jer sam znao da ga napravim.

Sa tih 50 evra uspeo sam da pokrenem:

  • Petguards platformu za čuvanje i šetanje kućnih ljubimaca
  • Okupim preko 100000 ljudi pod brendom vladsphotography
  • Pokrenem Wanderluster ecommerce biznis za ljubitelje putovanja
  • Napravim Instarocket servis za rast pratilaca
  • Pokrenem Biznis Priče najbržerastući biznis podcast u Srbiji
  • Izgradim lični brend i konsalting agenciju VLADSDIGITAL

Pre ulaganja bilo kog novca uvek ispratim sledeće korake.

Prvi korak je da prepoznamo neki problem ili potrebu na tržištu. Ja sam pre pet godina primetio da vlasnici pasa imaju veliki problem kada žele da putuju, jer nema ko da brine o njihovom ljubimcu. Toliko je veliki problem da nekada moraju i da otkažu putovanje.

U drugom koraku želimo da istražimo tržište i ispitamo problem koji smo našli. Da li stvarno postoji dovoljno ljudi sa tim problemom? Lako se upadne u zamku da rešavamo problem koji samo mi imamo, ili mali broj ljudi iz naše okoline.

Bob Iger direktor Diznija je to savršeno opisao u svojoj autobiografiji “Vožnja života”: “Izbegavajte da ulazite u biznis proizvodnje ulja za trombone. Možete biti i najbolji proizvođač ulja za trombone na svetu, ali godišnje se proda samo mala količina tog ulja.“

Moramo biti sigurni da postoji dovoljan broj ljudi sa tim problemom i da su spremni da plate za naše rešenje. Jer nam ništa ne znači ako milion ljudi ima “problem” ali im je lakše da trpe nego da plate.
Za ispitivanje tržišta preporučujem knjigu “Mamin test” Roba Ficpatrik-a.

Jedan od trikova koji možete iskoristiti za istraživanje tržišta je da napravite instagram stranicu, postavite fotografije i opise proizvoda koji želite da prodajete. Nakon toga sponzorišete objavu u kojoj predstavljate proizvod ili uslugu koju prodajete, cenu nigde ne stavljate da biste izmerili koliko zainteresovanih kupaca će se javiti. Neki će samo pitati za cenu, dok će neki pokušati da naruče. Ti koju žele da naruče su najbitniji. Možete im reći da proizvod trenutno nemate na stanju i da ćete ih obavestiti čim stigne.

Ovaj trik je mnogo bolji od bilo kog teoretskog istraživanja. Uz pomoć njega sam istraživao zainteresovanost tržišta za Greb Mapama koje sam prodavao na sajtu wanderluster.uk. Sponzorisao sam objavu za 5e i uz pomoć nje prodao tri mape u vrednosti od 75e.

Ovaj test možete provesti i bez sponzorisanja tako što ćete podeliti proizvod na kome radite u Facebook grupama. Tek kada samo ispitali tržište i problem možemo da krenemo sa razvojem našeg rešenja.

Sve što imamo do sada su pretpostavke, nemamo nikakav dokaz da će nešto biti uspešno.
Da bismo dobili taj dokaz moramo što pre napraviti prvu verziju našeg proizvoda, takozvani MVP (minimum viable product).

Uz pomoć tog proizvoda možemo da dobijemo povratne informacije kupaca. U suprotnom se može desiti da uložimo mnogo vremena i novca u kreiranje proizvoda koji niko ne želi. MVP nam pomaže da veoma brzo i sa malo novca napravimo funkcionalno rešenje i ispitamo publiku. To rešenje ne mora da ima sve funkcije i dodatke, već samo najneophodnije.

Danas su veoma popularni online kursevi. Ako želite da napravite svoj prvi kurs ne treba vam mnogo ulaganja. Možete snimati telefonom, a sadržaj organizovati u zatvorenoj facebook grupi ili preko maila.

Ako napravite uspeh sa tim kursom onda možete uložiti u bolju opremu za snimanje i platformu za kurs, pre toga nema potrebe.
Nema potrebe jer se može veoma lako desiti da niko ne kupi taj kurs. U toj situaciji ste rizik sveli na minimum.

Mnogi preduzetnici muče muku sa online plaćanje i onda se suoče sa činjenicom da ljudi u Srbiji u velikoj meri plaćaju uplatnicama ili pouzećem. To su dve opcije plaćanja sa kojima odmah možete početi. Ako posao napreduje možete uvoditi i plaćanje karticama, do tada nema potrebe.

U marketingu se ništa ne dešava dok ne dođe do prodaje.

Nakon što napravili proizvod ili uslugu treba razmišljati o prodaji, i tu kreću muke. Mislili smo da je teško napraviti proizvod, a onda smo otkrili da je još teže prodati taj proizvod.

Prodaja i nije toliki problem ako imamo publiku kojoj možemo prodati. Zato savetujem da se prvo izgradi publika na društvenim mrežama, pa tek onda da se krene sa prodajom. Tako ćemo uštedeti mnogo novca na plaćenim promocijama. Ovo je formula koja je meni donela veliki uspeh u prodaji.

Pokrenuo sam instagram profil @vladsdigital na kome sam delio besplatne savete o instagram marketingu. Savete sam delio kroz carousel objave (to su one objave koje sadrže do 10 fotografija i mogu da se listaju). Bio sam aktivan svakoga dana i publika je veoma brzo rasla, zato što su imali razlog da me prate (svakoga dana dobijaju besplatne savete o temi koja ih zanima).


Aktivno sam komunicirao sa publikom i znao sam koji problemi ih muče (spori rast pratilaca na instagramu, promocije koje ne donose rezultate, itd.). To znanje sam iskoristio kako bih kreirao rešenje za njihove muke. Bio je to online kurs “Sve tajne instagram marketinga” koji sam lansirao četiri meseca od pokretanja profila, kada sam imao oko 5000 pratilaca.

Prodaja je odlično počela, zato što sam:

  • prepoznao pravi problem
  • napravio dobro rešenje
  • to ponudio publici koja me već poznaje

Poverenje ima veliki uticaj na prodaju, zato se malo prodaja dešava na prvu loptu, gde neko vidi oglas nepoznatog brenda i odmah kupi. To se posebno odnosi na skuplje proizvode.

U mom slučaju kupci su me dugo pratili, konzumirali besplatan sadržaj, videli da sam stručnjak za instagram marketing i poželeli da kupe moj premium proizvod. Vodili su su logikom “Ako sam dobio ovoliko vrednosti besplatno, šta tek mogu da dobijem kad platim 120 evra?”

Isti princip se koristi i za dobijanje klijenata. Ako ste dizajner umesto da na instagramu kačite svoje radove počnite da edukujete pratioce. Naučite ih da sami nešto izdizajniraju.
To će vam doneti kredibilitet i nove klijente. Ovo je ukratko formula koja je mnogima donela rezultate u online biznisu. Jeste brza ali ne funkcioniše preko noći. Strpljenje je ključni faktor za njenu primenu.

Taj pristup je doveo do toga da se polaznici kursa oduševe i da me preporučuju svojim poznanicima. Ne zahteva mnogo znanja pa je mogu primeniti i pojedinci koji nemaju nikakve veze sa marketingom i biznisom. Još jedna prednost je što je potpuno besplatna. Treba sam da pravite korisne objave i kačite na instagramu. To isto možete primeniti i na blogu, ako imate sajt. Preduslov je da se izgradi zajednica na društvenim mrežama, izgradi poverenje, i na kraju ponudi proizvod ili usluga.

Ako budete imali neko pitanje u vezi instagram marketinga ili razvoja biznisa budite slobodni da me kontaktirate na instagramu @vladsdigital.