Nije mi trebalo mnogo vremena da razmislim sa kim bih radila sledeći intervju, jer kod MATES momaka uvek ima nekih novosti! Nakon što su nam u julu predstavili kapsul kolekciju i saradnju sa Ivom Ču#MATESxIVACHU – Saša i Marko već prave nove, velike planove. Naravno, nismo pričali samo o poslu. Oni otkrivaju kako i kada nastaje njihov brend, ko prvi popusti u svađi, ali i o omiljenim modnim komadima i mestima gde provode slobodno vreme u Beogradu.

SAŠA STEVIĆ i MARKO ILIJEV, MATES CLOTHING

Pošto nam okolnosti ne dozvoljavaju pravi meet up, hajde za početak da napravimo jedno virtuelno upoznavanje sa našim čitaocima – Kada nastaje MATES brend?


S: Brend smo, Marko i ja, osnovali još dok smo studirali, pre šest godina. Mogu slobodno da kažem da je to rezultat velike želje da radimo nešto van rasporeda redovnih obaveza koje smo imali na fakultetu.


M: Brend MATES idejno nastaje 2013. godine a prvi put se publici predstavlja 2014. godine. Saša i ja smo te 2013. godine na drugoj godini studija i spontano shvatamo da želimo nešto više od klasičnih studentskih vežbi i ispita. Prijavljujemo se tada sa prvom kolekcijom na internacionalno takmičenje gde bivamo odbijeni ali naša profesorka Ivana Najdanović, koja nam je i dan danas vetar u leđa, insistira da se to što smo napravili mora negde i prikazati.


Jasno je da ste MATES, ali zanima me šta tačno radi Marko, a šta Saša i kako izgleda proces spajanja ideja?


S: Ne postoji jasna podela poslova u tom kreativnom procesu. Jednostavno postoji gomila ideja koja se svakodnevno razmatra, razvrstava, stavlja na papir i realizuje. Kada radite nešto 24h sedam dana u nedelji već šest godina onda imate slobodu da menjate često uloge, da se igrate, da istražujete.


M: U svakom delu stvaranja kolekcije smo obojica skoro pa ravnopravno zastupljeni. Iz kolekcije u kolekciju menjamo pristupe i načine stvaranja iste. Nekada se fizički odvojimo i ne viđamo i za to vreme radimo na istraživanju i skiciranju modela, nekada zajedno uradimo istraživanje i prikupljanje inspiracije pa onda crtamo odvojeno, a sada najčešće radimo brainstorming i zajendo skiciramo i sve. Ja konkretno nikada ne radim tehničke skice na primer, preciznost i ja nismo na istoj strani.


Umete li da se posvađate u tim situacijama? Ko prvi popusti?


S: Svakodnevno imamo diskusije, rasprave, potpuna razilaženja mišeljnja, ne mogu baš da kažem svađe, ali bude i žustrijih rasprava. Nekako se ipak uvek nađemo opet na nekoj raskrsnici i uspemo da nastavimo u istom pravcu. Mislim da je to nešto što je spojilo ove dve ludačke energije – jedna roller coaster u koji smo se obojica ukrcali.


M: Vrlo je teško u našoj situaciji odvojiti privatno od poslovnog, jer kad radite ono što volite većinu vremena pričate o tom poslu. Ne prođe dan da ne nabacujemo ideje, pričamo o razvoju brenda, novoj kampanji ili nešto slično. Proporcionalno tome često nam se mišljenja razilaze pa onda vagamo ko će kad biti u pravu i ko će kad popustiti. Ja sam taj koji uglavnom popusti, ali prefrigano na kraju bude uglavnom po mome, imam neke dobre ubeđivačke taktike. :D


Provedite nas malo kroz kreativni proces vašeg stvaralaštva. Gde pronalazite inspiraciju i kako nastaje vaša odeća?


S: Inspiracija je algoritam koji kao rešenje ima beskonačnost. Ako to gledate iz tog ugla onda vam je jasno da meni inspiracija može biti sve. Ponekad mislim da inspiracija pronađe mene. Najviše volim da je odmah bacim na papir ali neretko je upišem onako opisno, deskriptivno a ponekad je i snimim kao audio zapis. Kreativni proces stvaranja kolekcije je jedna vrlo složena a u istu ruku i jednostavna stvar. Ponekad prvo biramo materijale, samim time i određujemo paletu boja, pa tek onda skiciramo, a ponekad krećemo od skica kojima dodeljujemo kasnije materijale. Nema pravila.


M: Moram iskoristiti sada najkliše odgovor ali zaista inspiraciju pronalazim svuda. Ljudi, žene, gradovi, serije, filmovi, muzika. Nastaje pričom i zamišljanjem sašivenih stvari na ženama. Kada god osmislim neki komad jasno ga vidim na osobi u ambijentu sa određenom pričom. Kad sve lepo tako izmaštamo i uradimo bezbroj skica i testiramo dosta materijala to onda sve odlazi u proizvodnju gde naše priče postaju opipljive. Zapamtite, svaki komad ima svoju priču.


Mislila sam da će biti teško nadmašiti “Jugoslovenku”, ali vaša nova kolekcija i saradnja sa Ivom Ču nas je sve doslovno “oduvala“. Na vašem Instagram profilu sam videla da je za to zaslužan jedan (od mnogih) produktivnih video poziva koji je promenio sve. Recite nam nešto više o tome?


S: To je bila zaista samo jedna ideja bačena na sto poput kockica koje su se instat savršeno složile. Nije to zapravo ništa neočekivano ako imate u vidu da smo mi zaista zaljubljeni u način na koji ona nosi našu odeću, čak ne i samo našu nego uopšte – jednostavno sve što ona nosi, zaista nosi na sebi svojstven način i apsolutno je vidljivo da uživa u tome.


M: Kao što je i "Jugoslovenka" došla spontano i sa mnogo ljubavi tako je i #MATESxIVACHU kapsul kolekcija nastala kao spontana ideja i jedna jako lepa igra i istraživanje nekih novih dimenzija. Posle mnogobrojinih video karantinskih poziva usledio je taj jedan gde je Iva predložila ideju a mi oberučke prihvatili. Dosta rada, truda i opet ljubavi je uloženo u pravljenje iste pogotovo jer je bilo poprilično malo vremena. Ali i te naše priče su ispričane i prevedene u odevne predmete koji vas čekaju u Konceptu 45.


Kakva je Iva privatno, a kakva je za saradnju?


S: Privatno kao i onako kako je vidite na njenom Instagram profilu, Iva je baš onakva kakvom se i predstavlja, ne bih tu ništa dodao ni oduzeo. Upravo je to razlog zašto su se, momentalno, od prvog susreta naši “sastanci” pretvorili u divna druženja. Iva za saradnju – potpuni profesionalac, neumoran detaljista i ako smem da napišem perfekcionista.

M: Iva je divna. I privatno i poslovno i kako god. Uglavnom je kod nas manje više sve bilo privatno, ali svakako je vrlo temeljno i profesionalno pristupala svakom koraku i zadatku koji nas je čekao.


Sada nešto laganija pitanja. Najbolja navika koju ste usvojili jedan od drugog?


S: Definitvno sam od Marka usvojio naviku za rano ustajanje iako ne umem da objasnim kako sam uz to zadržao svoju naviku da idem da spavam jako kasno, ponekad ni ne spavam. A da, i navika da zakažete termin kod frizera.


M: Da budem upola uporan kao Saša - on je najupornija osoba koju poznajem. Da svako jutro namestim krevet ma koliko žurio. I mnogo mnogo drugih.


Omiljeni komad koji nosite ove sezone?


S: Dedina prugasta košulja. Zapravo sve što sam ukrao iz dedinog ormara.


M: Sako. Bilo koje sezone i uvek.


Gde najčešće volite da provodite slobodno vreme u Beogradu?


S: Valentina i Karanfil, Bistro Hometown. Zapravo sva mesta koja imaju lep hlad, kul muziku i dobru klopu i piće.


M: Nekada sam u fazonu da istražujem i obilazim nova mesta a nekada me mrzi pa sam uvek na istim. Mesta koja sam najčešće posećivao ovog leta: Zaokret, Valentina i Karanfil, Bistro Hometown i Bloom. Slobodno vreme volim da provodim i u Pančevu gde i živim.


Imate li neke planove za preostale dane leta?


S: Naši kupci očekuju obećanu kolekciju na kojoj smo zajedno radili tokom karantina tako da smo se posvetili poslednjim finesama iste i jako smo uzbuđeni da predstavimo projekat na kome smo vredno radili.


M: Ovo leto je bilo sve vreme radno i mislim da će i tako ostati.


“Kuvaju“ li se već sada neke ideje za budućnost?


S: Svakodnevno. Zapravo milion puta tokom dana.

M: Vrlo uskoro izlazi nova kolekcija pod nazivom "Pozno leto" a odmah nakon toga sledi i kolekcija za narednu sezonu.