Dizajnerka aksesoara Dunja Sablić: O sedefu, moru i nostalgiji, kao i izazovima poslovanja u Srbiji

Iako je završila dizajn enterijera na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, Dunja se odlučila za modne aksesoare. Pokrenula je brend DUNA SAAB i sa njim unela dašak svežine na našu scenu - svojim komadima od bisera, zlata i kože.

Wanted Dunja Sablić; Foto: Marija Dimitrijević

"Nakon završenog fakulteta, pre oko pet godina, sve mi je bilo vezano za modu. Enterijer svakako volim, ali sam oduvek bila zainteresovana za modu. Samoinicijativno sam počela da se bavim dizajnom i izradnjom aksesoara, u slobodno vreme, a tada ga je bilo dosta (smeh). Često sam sebi pravila stvari i kako to obično i ide i bliskim ljudima i to se spontano proširilo. Meni je to bilo zabavno da radim. U jednom trenutku sam sa drugaricama rešila da iznajmimo ovaj studio kako bismo imale prostor u kom bismo sve posao shvatile ozbiljnije i gde bismo dolazile svaki dan. Napravile smo fiktivno radno vreme koje smo poštovale i to je recept da ako sam nešto radiš da i uradiš. Jednostavno disciplina", govori Dunja.

Wanted  Sa Dunjom Sablić; Foto: Marija Dimitrijević

Iako prvenstveno izrađuje komade nakita, počela je sa torbama.

"Moj prvi proizvod je bio ranac od kože i od njega sam krenula sve. On je postavio brend i sam napravio brend od sebe. Zatim sam uvrstila i nakit i proširila asortiman na više torbi i više modela i to uglavnom radim prototip sama na mašini koja i nije za kožu, ali se snađem. 

Čini se da u njenom radu preovladava simbolika grandioznosti. Pitala sam je da li ona potiče iz njenog proučavanja enterijera.

"Delom da, mada geometrija pre svega - ona je najveća veza sa enterijerom. Inspiracija mi iz kolekcije u kolekciju varira. Volim da pravim celine, da imam osmišljene priče i da je sve zaokruženo i vizuelno i atmosferično."

 *

 *

A kako teče kreativni proces kod nje?

"Kada je nakit u pitanju, ali i torbe, obično radim maketu, retko kad skiciram već odmah opipam materijale i fizički radim sa tim. Maketa se probava dok ne dobije svoj finalni izgled i nakon toga se umnožava. Uglavnom mini serije, npr. od jednog proizvoda serijski 10 komada, ali kada ima potrebe i više."

Wanted  Foto: Marija Dimitrijević

 *

Wanted  Foto: Marija Dimitrijević

 *

Wanted 

Dunja je pričala i o novoj kolekciji nakita.

"Zove se Madre perla, u fokusu je sedef koji je primenjen u svim komadima. Letnja je kolekcija, pa je logično: more, školjke inspiracija. Nije ništa previše novo, ali eto i nostalgija za morem jer smo ovog leta baš ograničeni (smeh)."

Pitala sam je i koliko je izazovno biti samostalan i razvijati svoj brend.

"Dosta je zahtevno, ali i lepo. Definitivno sve zavisi od tebe, konstantno se radi i nije dovoljno da se kolekcije odrađuju kampanjski, moraš da budeš prisutan sve vreme da bi išlo i da bi imalo izlaznu putanju. Inače je kratkog roka. Tako da je izazovi da se uopšte opstane i da ostaneš dosledan sebi i svom brendu. Ali to ljudi umeju da prepoznaju i cene."

Kako lokalna dizajnerska scena sve više raste, Dunja je podelila i svoje mišljenje o tome.

"Odavno društvene mreže i internet podstiču ljude da rade razne stvari i to je lepo. U moru tih raznoraznih ljudi ima dosta kvalitetnih dizajnera i zaista se trude, tako da sam zadovoljna našom scenom."

Kako kaže, ipak ne planira proširenje asortimana na odeću.

"Samo bih volela da mogu da imam još više slobodnog vremena da radim na aksesoarima od kože. Imam iskustvo rada sa odećom u Moni i to je jako zanimljivo, ali mi rad na aksesoarima najviše prija."

Wanted  Foto: Marija Dimitrijević

*

Wanted  Foto: Marija Dimitrijević

Dunja je pričala i o tome koga prati od modnih dizajnera, a da nisu velika imena.

"Dopada mi se i osveženje mi je jedan mađarski brend, kako rade i identitet njihov - Nanushka. Oni su iz Budimpešte, zvuči nam blisko iako su dosta različiti. Napravili su velik uspeh za manje od deset godina."

Pandemija korona virusa uticala je na njen rad i poslovanje.

"U prvom periodu nije postojalo poslovanje, a kako su se ljudi opustili i želeli sebi da ugode krenuli smo sa prodajom i došlo je sve na svoje i sad je okej. Definitivno utiče, ali sam svesna da je to na globalnom nivou i ne razmišljam previše negativnom o tome."

Kako je tema održive mode sve aktuelnija, Dunja je izrazila svoj stav o tome.

"Prilično je izazovno razvijati održiv modni brend kod nas, ali ne i nemoguće. To je budućnost - kod nas se postavljaju dobri temelji, a u svetu uveliko postoji. Održivosti se treba posvetiti i razmišljati o njoj kao pravcu u kom će se moda razvijati."

Za kraj je podelila šta se nalazi na njoj plejlisti ovih dana, a i godina: Devendra Banhart i Natalia Lafourcade.