Anksioznost, stres, burnout na kraju svakog dana ili radne nedelje su svakodnevnica za (pre)više ljudi. Razlozi su različiti, ali su osećanja u većini slučajeva ista. Najčešći uzrok ovih emocija su obaveze i količina zadataka (na poslu ili kod kuće) koje pojedinac jednostavno ne uspeva da obavi.

Ponekad je (samo!) dovoljno da smanjite svoja očekivanja od sebe, postavite granice i kažete ne, ali to je lako reći, a teško učiniti. Ako vam se ovi navedeni koraci čine malo drastičnim, u nastavku ćemo objasniti metodu koja vam može olakšati svakodnevni život.

Metoda 1-2-3 može vam pomoći da produktivno započnete dan, da konstruktivnije pristupite svim obavezama i da na kraju dana budete zadovoljni obavljenim poslom. Prema novom istraživanju sa Univerziteta Soutwest Jiaotong, ključ za najproduktivnije dane leži u potpunom angažovanju sopstvenih vrlina i snaga.

Za početak, zapitajte se: Koje su vaše prednosti i vrline?

Preispitajte svoje snage i vrline. Ako godinama pristupate zadacima na isti način, možda nije loša ideja da preispitate svoju perspektivu. Naime, u istraživanju efikasnosti rada sugeriše se da stalno korišćenje istih sposobnosti može dovesti do stagnacije i „sagorevanja“, umesto da podstiče razvoj kreativnosti i inovativnosti.

kako smanjiti stres
Shutterstock 

Koncentrišite se na ono što vas ispunjava

Ako uvek radite nešto na isti način, to smanjuje vašu kreativnost i dovodi vas do iscrpljenosti. Predlaže se da svoju energiju usmerite ka aktivnostima koje vas emotivno i intelektualno ispunjavaju, a pri obavljanju zadataka koji se ponavljaju najvažnije je da razbijete monotoniju.

Budite zahvalni

U istraživanju koriste termin Zahvalnost prema organizaciji (GTO), te stoga osećaj zahvalnosti može sprečiti monotoniju. Iako to nije uvek lako, pokušajte da pronađete bar jedan razlog zašto cenite ljude za koje radite, sa kojima radite ili ono što radite.

Kako je izgledalo istraživanje metode 1-2-3?

U testiranju metode 1-2-3, naučni tim je angažovao radnike vodeće kineske građevinske kompanije, fokusirane na razvoj inovativnih i održivih proizvoda. Radnici su podsticali kreativnost, a kompanija je aktivno tražila doprinos zaposlenih u kreiranju inovativnih i održivih ideja. Čak 204 ispitanika, radnika prosečne starosti od 28 godina, svakodnevno su ocenjivala četiri aspekta radnog dana: dnevni „protok“, inovativno ponašanje („Danas sam istraživao nove metode i tehnike rada kako bih završio svoje radne zadatke“), korišćenje vrline („Danas sam obavljao poslove koji su odgovarali mojim vrlinama“) i svakodnevnu zahvalnost prema menadžerima („Danas sam zahvalan svojoj kompaniji jer...“). Kao što je i predviđeno, dani kada su radnici postigli protok i zahvalnost prema organizaciji, bili su kreativniji, inovativniji i produktivniji.

kako smanjiti anksioznost na poslu
Shutterstock 

Da rezimiramo - kako implementirati metodu 1-2-3?

1. Budite inovativni, iskoristite svoje prednosti. Zamislite da ste najkreativnija osoba na svetu i zapitajte se: Kako se ovaj problem može rešiti na drugačiji način? Imam li snage i sposobnosti da to rešim drugačije nego juče?

2. Uđite u tok. Ne gledajte na dnevne zadatke kao na probleme, već kao na izazove u koje možete da se udubite. Cilj je da sa lakoćom i zadovoljstvom obavljate zadatke koji su vam laki i da promenite percepciju „teških“ zadataka. Stavite sebe u stanje koje može da stvori protok. Gledajte svoje dnevne aktivnosti kako biste im se potpuno posvetili umesto da vam bude dosadno.

3. Mislite pozitivno i budite zahvalni. Iako je teško, pokušajte da pronađete jednu dobru stvar u vezi sa zadatkom koji može izgledati težak, izazovan ili dosadan. Pogledajte širu sliku.

Bonus video

Vežba disanja za smanjenje stresa TikTok/bohobeautifullife

   Izvor: Fashio.hr