Teško da je iko i mogao da zamisli koliki će haos nastati na mrežama zbog jedne knjige.

Zapravo, ne zbog samog štiva, koliko zbog propratne kampanje.

Za one koji ne znaju, u pitanju je knjiga "Recept za savršenu suprugu" Karme Braun, odnosno priča o "dve snažne, nezavisne žene koje se bore za svoje mesto u muškom svetu", s tim što je u ovom slučaju, citat u kojoj glavna protagonistkinja ne želi da bude "savršena američka supruga" koja pod pritiskom okoline i patrijarhalnih vrednosti gubi kontrolu nad sopstvenom sudbinom, sada upotrebljen kao krilatica za "darivanje" odnosno "giveaway" kozmetike, testenina i začina.

Mnogi su bili zbunjeni Laguninom kampanjom, jer je delovalo kao da žene vraćaju u prošli vek.
Freepik/wayhomestudio 

Problem je bio taj što je Laguna iskoristila najavu knjige da pozove čitaoce i čitateljke da "u komentarima napišu nezaobilazne sastojke za "savršenu suprugu", sa sve smajlijem. U postu koji je sada obrisan, najboljima su obećane nagrade, a naravno, nije trebalo mnogo vremena da se digne i "kuka i motika" na internetu i to opravdano, jer iako živimo u 21. veku, ovaj svet i dalje se u mnogo sitiacija tumački kao "muški", a žene degradiraju na nivo da su SAMO nečije supruge i SAMO mašine za rađanje, koje eventualno treba da budu i lepe, pored toga što su domaćice. "On da brani, ona da rađa".. znate kako to već ide...

Dakle, nesmotrenom kampanjom žene su maltene katapultirali u pedesete, međutim, nakon hiljade i hiljade komentara, iz Lagune su nakon svega objavili sledeće "izvinjenje":

"Drage naše čitateljke i čitaoci,

Žao nam je što je kampanja za knjigu "Recept za savršenu suprugu" kod većeg broja vas postigla suprotan efekat od onoga što nam je bila namera, a to je pre svega skretanje pažnje na jedan izuzetno progresivan i književno uspeli roman.

U romanu ironičnog naslova "Recept za savršenu suprugu", autorka Karma Braun kritički se osvrće na koncept "savršene žene" i njene uloge u društvu. U jednom intervjuu autorka je ovako objasnila naslov romana: "Mislim da naslov ima istu ironičnu notu, bez obzira na to kom dobu pripadamo – fokusira se na ideju da žena mora da teži savršenstvu u svojoj ulozi "supruge" iako znamo da ne postoji "savršena supruga" (a kad smo kod toga, ni "savršen suprug")."

Pozivamo sve naše čitateljke i čitaoce da pročitaju ovu sjajnu knjigu o kojoj (možda više nego o bilo kojoj drugoj) ne treba suditi po koricama, naslovu i/ili kampanji."

Malo je reći da su čitatelji tek sad bili besni. Da, znamo da je knjiga o feminizmu, i ne, nije problem ni naslov, niti smo joj "sudili po koricama", već je problem "kampanja u kojoj se daruju špagete i šminka, a navodno se veličaju žene".

"Ovo nije izvinjenje. Ovo je gaslight. Čitateljke su krive jer nisu shvatile "ironiju". Ironiji nije mesto u kampanji i marketingu na takav način. Šale na temu ženske degradacije ekvivalent su "vicevima o plavušama" i to odavno nije smešno. Postoje mnogo bolje knjige feminističkih teoretičarki. Patrijarhat još uvek nije izumro da biste ga ironično koristili u šalama i kampanji", jedan je od prvih komentara, a kritike su se samo nastavile.

pritnscreen/instagram Pogledajte neke od komentara na Laguninu kampanju inspirisanu knjigom "Recept za savršenu suprugu"

"Da li zaista i dalje ne shvatate poentu!? Nije u pitanju knjiga, njen naslov, već vaša kampanja, vaš marketing koji je pogrešan! Molim vas saberite se!", "Ne sudimo ni koricama, niti naslovu. Roman je tema za sebe, sporan je bio ton vaše prethodne objave", "Ljudi bi se možda i zainteresovali za ovaj "izuzetno progresivan roman" da ga niste promovisali na izuzetno nazadan način. Ovo nije ni "i" od izvinjenja koje dugujete svojim čitaocima, jer ponovo na njih svaljujete krivicu za vašu lošu kampanju, umesto da se zapitate zašto je loša i preuzmete odgovornost"... samo je delić onoga što se moglo pročitati ispod objave.

Sve ovo stiglo je i do same Karme Braun koja se tokom jučerašnjeg dana oglasila na svom Instagramu, a njeno saopštenje vam prenosimo u celosti:

"RECEPT ZA SAVRŠENU ŽENU nedavno objavljen u Srbiji. Dobro je primljen i našao se na listi bestselera, što je odlična vest! Nažalost, izdavačka nagrada za knjigu uključivala je problematičnu razmenu poruka koja nije u skladu sa mojim stavovima, niti stavovima knjige. Naslov je zamišljen kao šaljivi pogled na koncept "savršene žene" (koja, naravno, ne postoji). Kao i ja, knjiga je pro-ženska, pro-rodna jednakost", započela je spisateljica, a potom se osvrnula na problematični deo kampanje Lagune.

"Nisam bila konsultovana za marketing - autori imaju veoma malo kontrole nad procesom objavljivanja- tako da su me obavestili o poklonu samo zahvaljujući zabrinutim čitaocima. Hvala za obaveštenje. Objava je uklonjena, a izdavač se izvinio zbog pogrešnog koraka. Nadam se da će čitaoci koji su možda izbegavali knjigu zbog ove kampanje videti da je to zapravo feministička priča koja se bavi zastarelim percepcijama žena. Na kraju, hvala vam, dragi čitaoci, na vašoj podršci!" napisala je Karma Braun.

Karma Braun oglasila se nakon sramne Lagunine kampanje.
pritnscreen/instagram 

Naravno, nije bilo potrebno mnogo vremena da se ispod posta nađu komentari naših ljudi koji su objasnili da se Laguna zapravo nije nikad izvinila za kampanju. Te da su uputili ljude da pročitaju knjigu koja je zapravo o feminizmu (kao da to nismo znali), dok o sramnom marketing planu nije bilo ni reči.

Međutim, svi komentari i osuda na kraju su ipak urodili plodom jer se Laguna oglasila još jednom.

"Drage čitateljke i čitaoci, svesni smo situacije koja traje već nekoliko dana povodom naše objave o knjizi "Recept za savršenu suprugu". Ovim putem želimo da uputimo jasno i najiskrenije izvinjenje svima vama: čitateljkama, čitaocima, našim partnerima, prijateljima, saradnicima i autorima. Nije nam bila namera da bilo koga uvredimo ovom objavom. Laguna je oduvek cenila svoju publiku, od nje učila, a svako vaše mišljenje nam je uvek bilo dragoceno".

Dakle, grešku su ipak na neki način priznali. I lepo je što su se pokajali zbog iste. Doduše, bilo bi sjajno da do ovoga nije došlo, ali barem se nadamo da su, i to ne samo iz Lagune, već i iz nekih drugih kompanija koje su takođe krenule sličnim putem, naučili da se sa nekim stvarima ne treba igrati, pogotovo ne u svojstvu marketinga, jer iako "200g samopouzdanja, 200g nezavisnosti, 150g odvažnosti, 300g požrtvovanosti za svoju porodicu, 200g neustrašivosti... " zvuči lepo na papiru, u stvarnosti je bilo vraćanje žena u prošlost iz koje su pobegle glavom bez obzira.