Balenciaga je poznata po lansiranju nekih od najavangardnijih kolekcija na pistama u poslednjih nekoliko godina, a njihova kolekcija u obliku skulptura je opravdala tu titulu. Meeeđutim, izgleda da su se neke stvari ovog puta potkrale velikoj kompaniji.


O čemu se radi?


Naime, u junu 2019. godine umetnica po imenu Tra My Nguyen, tada studentkinja na Fakultetu za umetnost u Berlinu, izučavala je kult oblačenja mladih žena motorciklistkinja u Vijetnamu kao temu za svoj master rad. Crpeći inspiraciju iz istorije sopstvene porodice, kada je njena majka prodala motor da bi emigrirala u Nemačku, ona je obavijala i „oblačila“ motore u odeću da bi stvorila „obučene skulpture”.
Sledećeg meseca, skautkinja iz Balenciage je prisustvovala master prezentaciji i zatražila Nguyen-in potfolio. Već u oktobru je ponovo došla i ovog puta zatražila fotografije njene najnovije kolekcije. Strateg za razvojnu strategiju Balenciage, čija je pozicija verifikovana kroz Linkedin, je rekla Nguyen da su oni u potrazi za novim stažistima. Nakon što im je poslala svoj portfolio sa bezbroj skica i fotografija, nikada više joj se nisu javili.


Sada se na Instagram profilu Balenciage pojavljuju iste fotografije Nguyen-inih skulptura, samo što su obavijene, tj. obučene u odeću firme Balenciaga. Čak je i pozadina, kao i ugao na fotografijama neverovatno sličan, iako nema u pratećem tekstu ni pomena o tome da je inpiracija bila umetnost Tra My Nguyen.

Kao kreativni direktor Balenciage, Demna Gvasalia zna dobro da takav moćni brend mora da izbalansira svoj rad sa nezavisnim umetnicima. Za svoju mušku kolekciju SS17, na primer, on je kontaktirao dizajnerku za muškarce Martinu Rose.

Rose, tada relativno nepoznata dizajnerka, je prepoznala važnost ovako velikog brenda za svoju promociju. Gvasilia ju je ohrabrio da objavi njihovu saradnju, što je u mnogome pomoglo da se njeno ime promoviše u modnom svetu. Ali, sve ćešće, veliki brendovi pribegavaju lakšim metodama kopiranja radova mladih, nepoznatih umetnika.

Not ok:

Strateg za razvojnu strategiju Balenciage, čija je pozicija verifikovana kroz LinkedIn, je rekla Nguyen da su oni u potrazi za novim stažistima. Nakon što im je poslala svoj portfolio sa bezbroj skica i fotografija, nikada više joj se nisu javili.

Na svom Instagram profilu, Nguyen pita Balenciagu u vezi sa njihovim postom: “Šta je vaša inpiracija? Zašto obavijate odeću oko motora? Šta hoćete da nam poručite ovom fotografijom?” “Ja nisam vaš kolažni pano!“