"Recept za savršenu suprugu": 200g samopouzdanja, 200g nezavisnosti, 150g odvažnosti, 300g požrtvovanosti za svoju porodicu, 200g neustrašivosti... Ovako glasi objava koja je naterala mnoge da podignu obrvu i bukvalno se zapitaju o čemu se ovde zapravo radi?

Za one koji nisu upućeni, u pitanju je najava knjige Karme Braun"o dve snažne, nezavisne žene koje se bore za svoje mesto u muškom svetu", s tim što je u ovom slučaju, citat iz knjige u kojoj glavna protagonistkinja ne želi da bude "savršena američka supruga" koja pod pritiskom okoline i patrijarhalnih vrednosti gubi kontrolu nad sopstvenom sudbinom, sada upotrebljen kao krilatica za "darivanje" odnosno "giveaway" kozmetike, testenina i začina.

Dodatni problem je to što iza svega stoji Laguna koja je iskoristila priliku da pozove čitateljke i čitatelje da "u komentarima napišu nezaobilazne sastojke za "savršenu suprugu", sa sve smajlijem.

Najboljima slede nagrade, a ovog puta ne možemo da se ne složimo sa hiljadama komentara na mrežama i pitamo ih da li su svesni da su jednim potezom uspeli da ponize ogroman broj žena i katapultirate ih nazad u pedesete?

Objava je izazvala lavinu negativnih komentara poput: "Sramota", "Da li ste vi normalni i znate li koja je godina??, "Skroz pogrešno", "Šta je ovo? Dobro došli u 1950? Neukusno, sramotno, uvredljivo, jako loše", "Ovo je kranje uvredljivo i ponižavajuće", Ovo je toliko mizogino prosto neverovantno. A najgore od svega što gomila ljudi koji su osmislili ovako nešto, pregledali i odobrili toga nisu ni svesni- tako da: veoma tužno zaista", "Kako vas nije sramota da ovako ponižavate žene", "Prosto ne želim da budem supruga posle ovakvog recepta", "U kom univerzumu je ok kreirati ovakav post"... a mreže i dalje "gore". 

Naravno, mnogi su se oglasili i sa objašnjenjem da je u pitanju, uslovno rečeno, "feministička" knjiga, ali to situaciju dodatno otežava. Jer, ako se glavna junakinja bori u knjizi protiv stereotipa, odakle potreba da se citat koji je zapravo ironičan predstavi suprotno od njegove stvarne konotacije? Zbog čega? Testenina, šminke ili začina?

Jedan od komentara glasi da je "Recept za savršenu suprugu" zapravo feministička knjiga.
printscreen/twitter 

Da ne vide samo žene problem u svemu svedoči i ogroman broj komentara podrške "jačeg" pola koji se složio da ovakav marketing je sve samo ne dobar, a upravo rekacije, ne toliko na knjigu, koliko na način reklamiranja možete pročitati u galeriji ispod:

pritnscreen/instagram Pogledajte neke od komentara na Laguninu kampanju inspirisanu knjigom "Recept za savršenu suprugu"

Da se razumemo - mnogi su komentarisali i samo štivo u smislu da je nedopustivo da se ovakve stvari i dalje pišu i daju ovakvi "saveti", iako je sadržaj zapravo sve supritno od toga, ali je činjenica i da je sama kampanja u kojoj je loše interpretiran naslov dovela je do toga da sada mnogi govore da više u Laguni neće kupovati knjige.

Ali ako već čitaoci u ovom slučaju ne znaju da je u pitanju feminističko štivo, zašto onda koristiti isto za potpuno suprutnu namenu i zašto vraćati žene decenije unazad? Ali evo, da ne govorimo u ime svih. Govoriću u svoje.

Sledi lični primer. Sećam se, bila sam na faksu, prva godina. S obzirom na "metalsko-gotičarsku" fazu, nije bilo teško, niti neobjašnjivo zašto me je profesor Istorije umetnosti odmah zapazio (kako i ne bi kada sam imala kikice i dredove svih boja) i kao zakletom fanu svega što nije tipično žensko, dao upravo takvu temu za seminarski rad: "Ženski časopisi ’50, ’60 i ’70" - o čemu se pisalo, kakvi su saveti davani, koliko se sve promenilo...

I ja, šta ću, pravac Narodna biblioteka i bacim se na prikupljanje informacija. A tu kreće moja agonija. Zašto?

Neko će sigurno reći - dobra stara vremena, žene su bile lepe, oblačile se kao dame... no, postoji i jedno VELIKO ALI i glasi: a šta je sa ostalim stvarima?

Pa evo primera: "pre nego što se vaš muškarac vrati sa posla, potrudite se da kuća bude potpuno sređena, a ručak skuvan. Takođe, nemojte dozvoliti da vam se odeća oseća na zapršku i slično, (pa slede saveti kako izvući miris te iste zaprške iz kose) i nikada ga nemojte čekati čupave i nenašminkane...". Beše to "Praktika" ili neki od časopisa tog tipa.

Ima i ono da "žena nikada ne treba da odgovara muškarcu, ona je stub porodice, mora da bude staložena, jer ipak je ona kod kuće celog dana, a muškarac je taj koji zarađuje i umoran je, te je savet da ga ne opterećujete previše i dozvolite mu vreme samo za njega".

Takvih primera je bilo koliko vam duša ište i "saveta" koji govore da je žena ta koja je ponizna, koja "sluša", koja ne zarađuje, već rađa (a on će da brani)... I znate šta? Tuga je što i dan-danas za ovako nešto ne možemo reći da je potpuno ostalo u dalekoj prošlosti.

Danas žene ipak imaju neka prava - ako ništa, makar da odluče da li žele da budu domaćice ili da grade svoju sudbu, te ako se uzme u obzir da je period o kom pisah upravo vreme kada žene nisu imale pravo glasa, te se svađale samo za priliku da obuku pantalone i zarađuju, a ne budu izdržavane i ne budu "samo nečija supruga" već da imaju sopstveno ime i prezime, veoma je logično da se zapitamo zašto bi neko sada poželeo da nas vrati u period iz kog smo većinski pobegle glavom bez obzira. Ili je "bitka" naših baka i mama bila uzaludna?

Ako se uzme u obzir samo delić onoga što sam izlistala kao primere, jasno je zašto je Lagunina kampanja probudila bes u svima nama koji ne želimo da budemo SAMO supruge, SAMO uslužne... BEZ GLASA... prava da donosimo odluke... a ova kampanja kao da vuče upravo na tu stranu.

Na kraju dana, hajde da verujemo da čelnici Lagune zaista nisu imali lošu nameru. Da je sve pogrešno shvaćeno, protumačeno kako ne treba... da je sve trebalo da bude veselo, optimistično i u slavu žena i supruga... Međutim, to i dalje ne opravdava osećaj da je, kao što je neko napisao na Tviteru, "recept za savršenu suprugu da kupi jeftinu šminku i skupe začine i testeninu", jer tako ispada.

Mi smo pokušali da kontaktiramo Lagunu do objave ovog teksta, ne bi li dobili bilo kakav komentar na celokupnu situaciju, ali nam na naš mail nisu odgovorili. Ipak, nadamo se, u ime svih žena, da su ipak nakon ovoga naučili neku lekciju, te da će, ako ništa, u budućnosti malo bolje osmisliti marketing plan, jer nije svaka reklama dobra reklama.