Akteri današnje muzičke scene obilno koriste jedan upadljivi efekat na vokalu – autotjun je, reklo bi se, ono što je nekad bila gitara; s druge strane, to još upadljivijim čini muzičare koji ovaj efekat izbegavaju, oslanjajući se na prirodnu boju glasa.

Predrag Miljković, poznatiji kao Korona koji ovaj efekat ne koristi, pokušao je da nam razjasne o čemu se tu radi...

Jedan deo publike i samih autora tvrdi da je autotjun, zapravo, novi pank, jer omogućuje svakome ko ima neku snažnu poruku da je otpeva – ipak, zašto ga koristi toliki broj izvođača na današnjoj svetskoj sceni?

Ne mislim da je samo autotjun omogućio svakome da se bavi muzikom, pre bih rekao da se to vezuje za celokupan napredak tehnologije u svakom smislu. Sada možete za mnogo manju cifru spakovati neki kućni studio i započeti sa snimanjem muzike. Tačno je da ga danas koriste gotovo svi na svetu jer je to postao trend.

Druga strana – pojedini muzičari i retro publika – prilično su skeptični prema ovoj upotrebi digitalne tehnologije u adaptaciji glasa jer ume da „obriše“ sve emocije iz pevanja; kako emocija ipak prođe kroz taj filter?

„Svako vreme nosi svoje breme.“ Tako će uvek neke nove generacije biti možda neshvatljive svojim prethodnicima. Ne slažem se uopšte sa tim da autotjun briše sve emocije. Ne slažem se ni sa tim što ljudi kažu da uz pomoć autotjuna svako može pevati, pa čak i ako to ne ume. Zapravo može, ali to ne zvuči dobro i nikada neće biti shvaćeno ozbiljno od strane publike, niti prihvaćeno. Autotjun je tu da, na neki način, ulepša vokal, ne i da ispravlja samo pevanje u toj meri.

Šta misliš, hoće li u nekom trenutku stvari ponovo da se preokrenu u korist „neobrađenog“ glasa?

Od kada postoji muzička produkcija, ne znam da li postoji neko ko je izbacio pesmu sa sirovim glasom, bez da iko pipne išta. Zato mislim da se to neće desiti više nikada, ako ga je ikada i bilo. A lično sam uvek i za čopovanje vokala, i za autotjun, vokoder, tok boks, sve što može učiniti snimak zanimljivijim – ako mogu tako da kažem.

Zbog čega je publika tako masovno prihvatila bendove i pevače koji koriste ekstreman autotjun?

Zbog toga što to jednostavno prija njihovim ušima. I mislim da to datira od mnogo ranije u svetu, samo je sad opšte prisutno ovde, pa je tako i tema ovog našeg razgovora.

Kad bi ti sad došao neko na početku karijere i pitao te da li da krene tim putem ili ne, šta bi mu savetovao?

Savetovao bih mu samo da bude svoj, da radi i snima ono što oseća. Da se nikada ne ograničava i ne ustručava da uradi nešto kada je muzika u pitanju, jer muzika je sloboda i ne treba imati nikakve granice.