Ne postoji bolji način da započnemo priču o Ikea efektu bez da pomenemo primer koji ste, verujemo, čuli makar jednom u životu, neretko kod kod starijih parova - "eee kakvi su me tipovi jurili u moje vreme... mogla sam da živim kao kraljica, a ja izabrala tebe... " i slično.

Logičan odgovor, tačnije pitanje na ovakvu konstataciju bilo bi "Pa, što si?". I zaista, zašto u moru "prilika" mnogi izaberu onog koji je pogrešan. Ne govorimo o bankovnom računu i slično - već, bukvalno o izboru "prave" ili "pogrešne" osobe. 

Zašto između "dobrice i džentlmenta" i "lošeg" momka, mnogi biraju ovog drugog? Upravo ovde dolazimo do Ikea efekta, koji je poslednjih dana viralan termin na mrežama. 

Jedan od snimaka sa najviše pregleda glasi ovako: 

"Prelepa mlada devojka prihvatila je da ode na sastanak sa bogatim i siromašnim momkom. Na sastanku sa bogatašem sjajno su se proveli. A onda je usledio dejt sa dečkom koji nema posao, koji je bio komplikovan. Iznenađujuće, ona je ipak izabrala momka bez posla i stabilnih finansija".

"Bogati momak nije razumeo o čemu se radi, ali ni ovaj koji nema "cvonjka u džepu"", narator potom kaže da drugi momak nije ni znao da je koristio psihološki trik poznat kao "Ikea efekat".

Kako su prošli sastanci?

Sastanak sa bogatim momkom je prošao baš kao što biste ga zamišljale. Došao je po nju limuzinom, otvorio joj vrata, a potom su otišli u luksuzni restoran, gde je momak rezervisao sto. Naručili su sve što im je palo na pamet. Pričali su, smejali se, a dobrostojeći momak je bio džentlmen i tretirao ju je kao kraljicu. Nije morala prstom da mrdne i super se provela. Kada se vratila sa sastanka, poslala mu je poruku: "Hvala ti na divnom dejtu, super sam se provela", no ipak je izabrala "broke" momka. Pa, šta se onda dogodilo na drugom sastanku?

Devojka na sastanku sa bogatim dečkom.
Freepik/freepic.diller 

Dečko bez posla ju je pozvao na dejt u poslednjem trenutku, i nije imao novca, što joj je i priznao kada su se našli. "Ali hajdemo u grad, ja ću da sviram gitaru i tako ću zaraditi novac za večeru". Iako bi mnogo devojaka otišlo na licu mesta, naša protagonistkinja ostaje jer nije "plitka" osoba i razume da nemaju svi novca. Međutim, počela je kiša, naišao je policajac i napisao im kaznu, a na sve to zaradili su samo oko 10 dolara. Kada se osvrne, ona i dalje ne razume šta se dogodilo i zašto je izabrala momka bez novca i posla.

Devojka na dejtu sa drugim momkom.
Shutterstock 

Objektivno gledano, nije joj bilo prijatno u situaciji u kojoj se našla i jeste joj bilo lepo sa prvim dečkom, ali je istinu o svemu otkrila misterija večere od 10 dolara. 

Hajde da se osvrnemo na Ikeu... 

Oni prave nameštaj ok kvaliteta - nije najbolji, ali nije ni najgori, nije ni najlepši, ali nije ni ružan. Ako biste se našli u kući prijatelja koji bi vam pokazali Ikea sto i rekli vam da ga ocenite od 1 do 10, ocenili biste ga sa 7, ali ako biste pitali prijatelja koliko mu se dopada njegov sto, on bi ga verovatno ocenio sa 9 ili 10. Ko je u pravu?

Odgovor, prema jednoj studiji sa Harvarda pokazuje da ste vi u pravu - sto nije najbolji, ali nije ni najgori. Ipak, vaš prijatelj ostaje zbunjen, zašto?

Ono što posredi je to što se Ikea nameštaj sklapa. Nije preteško, ali ipak morate da se potrudite i investirate svoje vreme u sklapanje, u zavisnosti o čemu je reč, i iako mnoštvo ljudi ne uživa u tom delu, osećaju se dobro kada završe zadatak i sklope komad. 

Dakle, vi ste na komad nameštaja vašeg prijatelj gledali objektivno, ali oni to posmatraju ličnije - jer su se ONI potrudili oko njega.

Još jedan primer IKEA efekta

Ikea efekat je toliko efektan da je čak izučavan i na fakultetima, pogotovo kada je reč o marketingu. Tako će jedan primer sa instant tortama sjajno ilustrovati njegovu efikasnost. Kada su se prvi put pojavile instant torte, bio je to sjajan proizvod. Dodali biste samo vodu u miks, stavili u rernu, i dobili biste ukusnu tortu za kratko vreme. Čudna stvar je ipak bila to što niko nije želeo da ih kupi, i proizvođači su se pitali zašto - ukus je bio dobar, dobra cena, ali se ispostavilo da su bile suviše lake za pravljenje. 

Deo "čari" i jeste u tome da nešto spremite sami i da se "pohvalite" trudom. Ali niko se, u to vreme, nije osećao ponosnim zbog instant torti. Osećali su se kao da se hvale insant nudlama ili gotovom hranom iz konzervi. Kompanija je morala da nešto promeni i jesu! Potpuno su uklonili jaja i mleko, i na taj način je torta nešto teža za pravljenje, a žene su se u to vreme osetile ponosnijim kada su dodale u smesu i druge sastojke, pa čak i dekorisale tortu voćem i šlagom. Odjednom, to je bilo remek-delo.

 Poenta: ljudi neobično visoko vrednuju stvari koje su potpuno ili delimično sami stvorili, u odnosu na iste takve stvari koje je neko drugi napravio. U psihologiji ova kognitivna pristrasnost nazvana je – IKEA efekat.

No, postoji jedna važna komponenta: IKEA efekat javlja se samo ako smo završili posao, bilo da je to sklopljen nameštaj, kreacija sastavljena od Lego kockica, origami složen od papira… Nedovršen posao ne izaziva IKEA efekat.

I sada se opet vraćamo na onu večeru od 10 dolara koja je naterala devojku da odabere momka bez posla.

Podsetimo, njenom dejtu sa drugim momkom predhodio je sastanak u skupom restoranu, gde je mogla da naruči bilo šta sa menija, najfinije vino i tretirana je kao kraljica, dok je u izlasku sa drugim otišla na takose i koka kolu na točenje jer su imali samo 10 dolara.

Ono što se dogodilo je to da se na sastanku sa bogatim dečkom osetila kao autsajder koji ničim ne doprinosi, i sve joj je pruženo "na tacni". Naravno da joj se dopao restoran, luksuz... ali nijedna skupa večera nije tako ukusna kao ona koju ste sami "zaradili". Na ovaj način je švorc momak koristio Ikea efekat, i to nije prvi put.

Primera radi, kada se oseća loše, depresivno ili slično, on bi joj rekao i dopustio da mu pomogne, odnosno da ga ona "iščupa" iz problema. Na taj način se ona osetila uključenom u rešavanju problema.

Pročitajte još: DEVOJKA OTKRILA TRIK KAKO DA SE NEKO ZALJUBI U VAS: Poručuje da ga "koristite pametno" i milioni tvrde - zaista radi!

Ili, na primer, švorc dečko nema skup i luksuzan stan kao prvi, ali jedno popodne ju je pozvao i zajedno su okrečili i sredili prostor. Potom su otišli u kupovinu i kupili komade nameštaja ili dekoraciju da ukrase sobu. I istini za volju, neko drugi bi ušao u sobu i ne bi bio oduševljen, ali njih dvoje jesu - jer su zajedno "poboljšali" izgled prostorije. Rezultat je deo i njene kreacije.

Iako je ovaj primer dosta pojednostavljen, verujemo da razumete poentu i šta je zapravo Ikea efekat. Zo vam dođe kao onaj naš "poriv" da dajemo šanse momcima koji ih nisu zaslužili, gotovo kao da želimo da ih "popravimo". 

Znate ono (pogotovo kod slavnih) - varao svaku ženu, varao i tu sa kojom je, a onda se smirio, jer ga je ona "smirila". Hm, da... 

U svakom slučaju, nije zgoreg znati za ove psihološke "cake", a vi nam pišite u komentarima da li ste ikada bili "žrtva" ovakvog vida manipulacije?

 Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

Bonus video:

"MANIPULACIJA I OSVETA: PSIHOLOŠKI PROFIL RODITELJA KOJI NE DOZVOLJAVAJU KONTAKT DRUGE STRANE SA DECOM" Kurir TV

Izvor: Wanted J. S.