Ulazite u Netfliks - ili EplTV, Dizni+, MojOff, Amazon Prajm - bilo koje onlajn mesto na kom gledate filmove. Skrolujete nepreglednu ponudu i, naravno, konstatujete da ste već pogledali sve što vas je zanimalo. Kao da je "nemam šta da gledam" novo "nemam šta da obučem". I skrolovanje se oteže unedogled dok ne pronađemo neki naslov za koji mislimo da će biti koliko-toliko prihvatljiv kompromis. Naravno, ne bude.

Zapravo, bilo je pitanje trenutka kad će mašina početi da bira umesto nas.

Istina, potraga za filmom koji će nam se dopasti pretvorila se u pakao
Shutterstock Istina, potraga za filmom koji će nam se dopasti pretvorila se u pakao

I, evo ga. Netfliks je predstavio svoju novu opciju za najstrastvenije korisnike. Zove se, prosto, šafl (shuffle) i na osnovu naših ranijih pretraga algoritmom određuje šta bi moglo da nam se dopadne od onoga što nismo pogledali. I eto filma. (Oni stariji se sećaju da se to nekad na televiziji zvalo urednik filmskog programa i bilo je u čovek.) 

S jedne strane neprekidno se priča o tome kako je hiperprodukcija filmova negativno uticala na kinematografiju, a s druge, u praksi, ispostavlja se ipak da niko ne može da snimi onoliko koliko mi možemo da pogledamo. Čak ni serije, koje su, prosto zbog količine i trajanja, preuzele primat u odnosu na filmove, ne mogu da zadovolje naše ogromne apetite za zabavu.

Ali, šta se to promenilo u odnosu na vreme kad smo živeli u izobilju novih filmova, a da ih je zapravo bilo i do trideset puta manje nego sada?

Pa, jasno, način na koji gledamo. Ako bismo do kraja pojednostavili stvari, ranije smo gledali film da bi nam promenio život, a sad ga gledamo da nam promeni, pa, tih sat i po dok ga gledamo (osim ako pričamo o Larsu Fon Triru, čija ostvarenja traju po 3-6 sati).

Algoritam je preuzeo funkciju našeg ličnog urednika filmskog programa
Shutterstock Algoritam je preuzeo funkciju našeg ličnog urednika filmskog programa

Da li je to promena nabolje ili nagore? S jedne strane, istina je da je film "pojeftinio" kao iskustvo u odnosu na književnost ili muziku, ali, s druge, brojka kinematografskih remek dela se ne smanjuje. Naprotiv - raste. Samo je oko njih manji hajp. 

Uz to, ni u jednom momentu postojanja čovečanstva nije se desilo da više kreativnih ljudi ima dobar, prilično siguran izvor prihoda (ne samo glumci i reditelji - tu su i dizajneri svetla, montažeri, kostimografi, koreografi, scenografi, stručnjaci za kompjutersku animaciju...). Ukoliko bismo pogledali daleko prema horizontu, savremene tehnologije u svojoj osnovi i imaju taj cilj - da prestanemo da radimo ono što moramo i počnemo da radimo ono što želimo. Prema tome, zašto ne bismo snimali filmove? Ili ih barem gledali?

Šta da gledam večeras? Evo, Netflikse, izaberi mi ti. Budi urednik filmskog programa, to mi ionako budi nostalgična sećanja na televiziju.