Mislili ste da će klasičan vid reklamiranja biti dovoljan da vaš proizvod dođe do šire publike, međutim istina je da se nalazimo u internet eri i da je za sve vrste biznisa vrlo važno online prisustvo na mrežama gde se nalazi veliki broj korisnika. Ukoliko i dalje niste sigurni kako vam otvaranje profila na društvenim platformama može pomoći u prodaji, sada ćete imati detaljniji uvid u sve to i konačno ćete moći da doneste pravu odluku.

ŠTA JE TIKTOK?

TikTok je jedna od najbrže rastućih aplikacija namenjena pravljenju i deljenju kratkih videa u trajanju od 15 ili 60 sekundi. Video-prilozi su uspravni, a kroz početnu stranu (For You page) skroluje se nadole, isto kao što je to slučaj na Instagramu. Ova društvena mreža nastala je u Kini 2016. godine, ali je na svetsko tržište ušla tek 2018. kada se spojila sa poznatom aplikacijom Musical.ly koja je počivala na sličnim principima kao i TikTok.

Za vreme karantina, TikTok je doživeo planetarnu popularnost i dostigao prvo mesto kao najviše puta skidana aplikacija u 2020. godini (čak 2,6 milijardi puta). Dostupan je u više od 150 zemalja i ima više od milijardu korisnika. Često se može čuti da je ovo društvena mreža koja je namenjena isključivo generaciji Z, međutim istina je da se na TikTok-u mogu naći osobe svih uzrasta.

Tik Tok
Shutterstock 

Korisnici TikTok-a imaju mogućnost da urede video direktno u aplikaciji, a na raspolaganju su im različiti filteri, muzika, opcija timer i split, voiceover, stikeri, različiti efekti, tekst i još mnogo drugih alatki koje mogu doprineti da video bude što interesantniji.

TikTok je pre svega socijalna platforma namenjena zabavi gde korisnici pevaju, plešu, glume, lip sync-uju. Ipak, to nije jedino što se tamo može pronaći. Sve je više korisnika koji se bave edukacijom, prezentacijom svog posla iz nekog drugog ugla, a sve češće se mogu videti i profili velikih, malih i srednjih biznisa koji promovišu svoje proizvode i usluge upravo posredstvom ove društvene mreže.

ŠTA JE REELS?

Pošto je TikTok doživeo veliku popularnost tokom 2020. godine, Instagram je uvideo da mora uraditi nešto da bi zadržao postojeće korisnike na svojoj platformi i potencijalno privukao nove, te je u avgustu 2020. godine dodao Reels. Na samom početku Reels je bio dostupan u malom broju zemalja da bi se pokazalo kako će korisnici prihvatiti ovaj format, pa je vremenom uvođen u sve više država. Kod nas je konačno stigao u martu ove godine.

Najprostije rečeno, Reels je Instagramova verzija TikTok-a i nudi mogućnost snimanja kratkih videa od 15 ili 30 sekundi. Ovaj tip videa može se montirati u sklopu samog Instagrama, a može se koristiti i neka aplikacija koja služi za video edit. Ukoliko se odlučite da uredite video u sklopu Reels-a, onda treba da znate da možete ubaciti tekst, efekte, da modifikujete video, a ono što je najvažnije - konačno možete dodati muziku bez bojazni da će vam video biti obrisan zbog kršenja autorskih prava.

Kada je algoritam u pitanju, Instagram vrlo forsira Reels videe i izbacuje ih u velikom broju na početnu stranicu, te ne čudi činjenica što sa ovakvim tipom videa vrlo lako možete doći i do višemilionskih pregleda čak i u slučaju da nemate preveliki broj pratilaca. Objavljivanjem Reels-a, Instagram nagrađuje svoje korisnike time što izbacuje video i osobama koje ih ne prate. Jedan od pokazatelja koliko je Reels bitan za Instagram jeste i to što je središnje dugme na aplikaciji namenjeno upravo njemu, a može se naći i na Explore stranici. Drugi pokazatelj je taj da kada vi ili neko drugi objavi vaš Reel na svoj Instagram story, svi pregledi sa te Insta priče se računaju u preglede podeljenog Reel videa.

Sve ovo je na neki način vrlo jasan poziv Instagrama da koristimo njegov novi format - Reels.

Reels
Shutterstock 

MALI BIZNISI NA TIKTOK-U I REELS-U

Mali biznisi mogu se odlično pozicionirati na TikTok-u ukoliko se dobro osmisli biznis strategija. Sam hešteg #smallbusiness ima više od 26 milijardi pregleda. To je jasan pokazatelj da je ovo idealna platforma za sve vrste biznisa. Treba imati na umu da u Srbiji i dalje nema previše biznisa koji se promovišu na ovoj mreži, stoga je pravi momenat da otvorite profil već danas i povećate prodaju dok tržište nije prezasićeno.

Ono što dobro prolazi na društvenim mrežama jeste ljudska priča. Da bi se neko povezao sa vašim biznisom, mora postojati neka spona koja će njega podsećati na lepe uspomene ili lep osećaj koji dobija prilikom kupovine vašeg proizvoda ili usluge. Da biste došli do prvog kupca i bili uspešni na društvenim mrežama, treba da znate da ljudi vole da vide ljude, da vide ko stoji iza samog brenda i kako izgleda ceo proces kreiranja proizvoda koji će kupiti i zato ukoliko imate proizvod koji sami pravite, pokažite kako izgleda cela ideja, kako ona prerasta u gotov produkt.

Pokažite kako izgleda pakovanje proizvoda, uložite u sam izgled paketa koji šaljete kupcu, napišite lepu čestitku i zahvalite na podršci malom biznisu kreiranom s puno ljubavi. Pokažite ko ste vi, koji su vaši motivi, kako ste se odlučili da pokrenete svoj biznis jer je to najbolji način povezivanja sa kupcima i stvaranja poverenja između vas.

Da biste privukli i održali pažnju publike, važno je da uvek budete aktuelni, zanimljivi, kreativni i da pružate nešto novo što će biti u skladu sa vašim profilom, proizvodom ili uslugom. Kada vaša ciljna grupa vidi ceo proces, trud i rad koji stoje iza vašeg brenda, velike su šanse da će potrošači i sami poželeti da budu deo tog iskustva koje je kreirano samo jednim videom od 15 sekundi.

Takođe, pozovite svoje kupce da podele fotografiju ili video u kom koriste vaš proizvod i tako ćete dobiti besplatnu reklamu koju će videti svi njihovi pratioci, a vi to možete uvek podeliti na svom profilu da bi oni koji vas prate videli druge zadovoljne mušterije.

Važna napomena jeste da su na TikTok-u i Reels-u vrlo važni heštegovi pošto oni omogućavaju da vaš video dođe do što većeg broja korisnika i zato koristite heštegove koji su relevantni za vaš biznis i tako ćete doći upravo do onih koji su vaši potencijalni kupci. Nije cilj da vas vidi što više ljudi koji nisu vaši potencijalni kupci, već da vas vide upravo oni kojima je vaš proizvod potreban i koji će ga uostalom i kupiti.

Uvek se trudite da vaš sadržaj na društvenim mrežama bude što kvalitetniji. Fotografije i video-snimci ne smeju biti mutni, editovani na loš način koji će odbiti ljude, već se mora paziti o svakom detalju da bi prezentovanje bilo što uspešnije.

Kada se radi o pisanju opisa ispod videa, trudite se da upotrebite ključne reči, da postavite neko pitanje i ono što je najvažnije – da izazovete emociju koja će vašu ciljnu publiku inspirisati da ostavi komentar ispod videa. Komunikacija sa pratiocima je od izuzetne važnosti - pokušajte da odgovorite na svaki komentar i poruku jer ćete tako pokazati da ste profesionalni, ozbiljni i da stojite na raspolaganju svojim pratiocima.

KAKO MONTIRATI VIDEO?

Istina je da nisu svi dobri sa montažom videa i da nemaju puno znanja iz ove oblasti, ali to ne znači da se uz malo rada ova veština ne može naučiti pristojno. Na netu možete pronaći različite tutorijale koji će vam biti od pomoći da savladate montažu, a na vama je da uložite vreme i trud. Mnoge programe i aplikacije možete preuzeti besplatno, pa samim tim nećete morati da ulažete novac ukoliko imate ograničen budžet.

Aplikacije u kojima ćete lako savladati montažu videa za TikTok i Reels su: InShot, Videoleap, VivaVideo, KineMaster, iMovie, VN Video Editor.

Instagram
Shutterstock 

RAZLIKE IZMEĐU TIKTOK-A I REELS-A

Jedna od najvećih razlika između TikTok-a i Reels-a jeste analitika. Na TikTok-u imate mogućnost da vidite koliko je ljudi podelilo vaš video, koliko je dugo vremenski video bio gledan, koje je prosečno vreme gledanja videa, odakle dolaze pregledi, koliko je ljudi pregledalo video i iz kojih zemalja je publika. Sva ta analitika kreatorima sadržaja olakšava proces pripremanja budućih videa zato što znaju na šta da se usmere i šta njihova publika voli da gleda. Kada je u pitanju Reels, Instagram na ovom formatu videa ne nudi dodatnu analitiku, što je veliki minus. Međutim, verovatno će se u nekom trenutku pojaviti i ta opcija pošto ostali Instagram formati imaju deo Insights.

Druga razlika ogleda se u montaži videa. TikTok nudi mnogo više mogućnosti kada je editovanje u pitanju i ima više opcija za kreativnost. Kada se radi o Reels-u, editovanje videa nije toliko jednostavno i ne nudi sve neophodne opcije, pa je najčešće slučaj da će vam ipak biti potreban dodatni video-editor za montiranje ovog tipa videa.

Treću razliku predstavlja dužina videa. Na TikTok-u korisnici mogu snimiti video do 60 sekundi, dok je na Reels-u moguće snimanje samo do 30 sekundi. U zavisnosti od sadržaja koji postavljate, 30 sekundi nekada zna biti prilično kratko, te bi onih dodatnih 30 sekundi mnogo značilo.

Još jedna razlika koja se može uočiti jeste muzika. Trenutno, mnogi biznis profili nemaju pristup svim pesmama i melodijama kada žele da ubace muziku na svoj Reels video. Ovaj problem može se rešiti kada se profil prebaci sa biznisa na kreator, međutim na TikTok-u svi korisnici imaju jednak pristup pesmama pri kreiranju svojih videa što je opet još jedna prednost koja ide na stranu TikTok-a.

Potom, bitna razlika je i mesto gde se prikazuju objavljeni video-sadržaji. Na TikTok-u postoji samo jedan feed i tu se nalaze svi video-prilozi koje ste objavili, dok Reels videe možete objaviti na svom Instagram feedu, gde vam se nalaze ostale fotografije, video-snimci, IGTV ili možete odabrati da vam se video prikazuje samo u koloni koja je predviđena isključivo za Reels.

Algoritam je još jedna važna stavka gde se primećuje razlika. TikTok izbacuje videe na „For You page“ u skladu sa interesovanjima koje ste naveli kada ste otvarali sam profil, dok za Instagram Reels važi pravilo da će prednost u „recommended Reels suggestions“ imati zabavan i smešan sadržaj, kao i video-prilozi koji su kreirani direktno za Reels, a ne preuzeti sa TikTok-a. Svakako, ono što je jako bitno za obe mreže jeste dnevna aktivnost. Ukoliko ste aktivni i koristite sve alate koje nude Instagram i TikTok, veće su šanse da ćete biti nagrađeni i da će makar jedan od svih videa koje ste objavili otići viralno i dostići hiljade ili milione pregleda.

Ukoliko želite da sačuvate nečiji TikTok video u svoju galeriju telefona, to možete uraditi tako što zadržite prst na ekranu i izaći će vam opcija „Save video“, dok na Reels-u ne postoji opcija da sačuvate nečiji video u svoju galeriju na telefonu, već je moguće sačuvati isključivo sopstveni video.

To bi bile neke od najočiglednijih i najvećih razlika između Reels-a i TikTok-a, mada će Instagram sigurno vremenom rešavati nedostatke koji su sada prisutni i u nekom momentu će biti dostupne sve opcije koje bi dodatno olakšale i poboljšale iskustvo tokom kreiranja Reels videa. Sa druge strane, TikTok je zasebna aplikacija za razliku od Reels-a i zato nudi mnogo više opcija, a i svakodnevno uvodi novine da bi i dalje zadržala aktuelnost kada se radi o kreiranju kratkih videa.

Na vama je sada da spoznate svoju ciljnu publiku i predstavite joj se na društvenoj mreži na kojoj provodi najviše vremena uz video-sadržaj koji će joj biti privlačan. Ukoliko shvatite da će vam u tom poduhvatu biti neophodni i Instagram i TikTok, nemojte se ustručavati da izađete iz svoje zone komfora i kreirate sadržaj koji će vam doneti preglede, nove kupce i koji može podići vaš mali biznis na neki viši nivo.

Autorka: Milica Vuković