Takođe, uskoro očekujemo i njenu najnoviju kolekciju pod imenom The Wild Child. Ona je Marta Miljanić.

Ko je Marta Miljanić? Reci nam nešto više o sebi.

Veliki sam ljubitelj muzike i filma, skupljam ploče, posedujem veliki broj knjiga o svim sferama umetnosti, inspirišu me fetiš kultura i erotika i bavim se modnim dizajnom već 11 godina.

Kako si počela da se baviš modnim dizajnom? Da li si odmah pronašla svoj prepoznatljivi senzibilitet ili si eksperimentisala u prošlosti?

Čim sam završila akademiju, izbacila sam prvu samostalnu kolekciju. Prve tri godine radila sam sa svilom i obožavala sam je.
Što se tiče ovoga po čemu sam danas prepoznatljiva, mogu reći da je ta vrsta senzibiliteta oduvek bila deo mene, samo nisam bila spremna dugo da se otvorim i da se uhvatim u kolo sa tim.

Nedostajala mi je hrabrost da se upustim u to i nedostajalo je nešto da me gurne u taj vrtlog. Oduvek sam eksperimentisala sa mnogim stvarima i na mnogim poljima, ali sam znala da moram u potpunosti da ogolim sebe i da to prikažem javno. Kada sam prvi put otišla na Fashionclash u Holandiju 2013, to mi je bio veliki vetar u leđa. Holandija je bila sve ono što nisam očekivala i iznenadila me je pozitivno u kreativnom smislu. Amsterdam je nešto najlepše sto mi se desilo kao iskustvo neophodno da produbi moju kreativnost.

Muzeji, sex shopovi, Ulica crvenih fenjera, sloboda življenja bez predrasuda... Tada sam naišla na knjigu Fetishism in Fashion i znala sam da je to znak da treba da izađem iz staklenog zvona i da pokažem i drugu stranu svoje ličnosti. Osećala sam se kao da sam izašla iz senke.

Kako bi opisala modu koju plasiraš?

Sirovo, brutalno, provokativno, seksi, ali sa tendencijom da može da bude elegantno, nežno i lepo. Uvek na nekoj granici između nosivog sa elementom scenskog. Sve zavisi od toga kako neko želi da nosi moje komade. Sve mogućnosti su otvorene.

Sarađivala si sa brojnim poznatim ličnostima od Lejdi Gage, pa sada do Lila Nasa X-a. Kako je došlo do toga? Da li možeš da nam prepričaš neki od poziva koji si imala sa nekim iz njihovog tima?

Već godinu dana izlažem svoje kolekcije u LA-u. Stilistkinja Lejdi Gage odabrala je jaknu sa lancima koju sam dizajnirala i kasnije redizajnirala sa brendom Dulce Bestia iz LA-a. Jaknu je Lejdi Gaga obukla za potrebe intervjua za CBS News. Slično se desilo i sa stilistkinjom Lila Nasa, samo što sam sa njom zaista ostvarila predivnu komunikaciju, saradnju i moguće je da ćemo raditi opet u budućnosti. Jako joj se dopao ceo moj koncept i način na koji radim. Zahvalna sam joj na pruženoj šansi i poverenju. Mislim da je okupila savršen tim dizajnera i ljudi koji su osim mene učestvovali na projektu.

Lejdi Gaga
print screen 

Takođe moram reći da je Lil Nas X sam po sebi vrlo maštovit i kreativan. Znali smo da će spot da izazove dosta pažnje, ali priznaću da je premašilo naša očekivanja. O utiscima sam baš razgovarala sa stilistkinjom i, što se mene tiče, ovo je bilo nezaboravno i veoma kreativno iskustvo koje bih vrlo rado ponovila. Ono što je evidentno jeste činjenica da je spot postao viralan globalno, ali na našim prostorima su se pojedini mediji potrudili da me cenzurišu jer je spot kontroverzan sudeći po njihovim reakcijama.

Meni takvo ponašanje govori da se kod nas ignoriše i osuđuje sve iz pukog neznanja i nedostatka hrabrosti. Zatvorena smo i poprilično konzervativna sredina.

Da li možeš da nam opišeš svoju reakciju? Kakav je osećaj raditi sa najvećim zvezdama današnjice?

Iskrena da budem, veće mi je zadovoljstvo bilo raditi sa stilistima. Posebno me radovala stilistkinja Lila Nasa X-a koja je toliko bila divna za saradnju. Vrlo je open minded, kreativna, rasterećena od kompleksa i pre svega vrlo zahvalna. Sa njom sam imala komunikaciju kakvu u Srbiji nisam nikada sa većinom. Svesna sam da je to veliki uspeh. Srećna sam što se moj san ispunio i što se moj dugogodišnji rad isplatio. Prosto rečeno, bila sam u fazi života „think big“ sa željom da konačno izađem iz okvira ove zemlje. Poenta je što ne treba da „animirate“ zvezde, već stiliste, i da je to što radite iskreno i dobro u svakom smislu jer će to oni znati da vrlo lako prepoznaju, a i da cene.

Šta misliš da nedostaje na modnom nebu kod nas? Na čemu bi tvoje kolege trebalo da porade?

Nedostaje nam scena u pravom smislu te reči. Ako neko ne razume ovo što sam rekla, neka uzme za primer bilo koju svetsku prestonicu i njenu scenu pa neka uporedi i vrlo lako će shvatiti šta nama sve nedostaje. Mi imamo odlične dizajnere i kreativce zahvaljujući kojima se može reći da imamo kakvu-takvu scenu.

Žao mi je samo što nema ovde ko da vidi ili da prepozna potencijal i talenat.

A šta je to na šta bi ti volela da se fokusiraš u budućnosti?

Na moj odlazak odavde i na svoju kreativnost. Želim da putujem što više, da učim, da upoznajem ljude i nadograđujem sebe u svakom smislu jer mi je to neophodno za dušu i kreativnost.

Uskoro očekujemo novu kolekciju. Možeš li nam reći nešto više o tome? Šta te je nadahnulo da je napraviš? Muzika, film?

Nova kolekcija je nastavak Bad Religion linije koja ima tri dela, a ovo je poslednji. Počela sam sa radom na njoj još krajem 2019. Za vreme karantina definisala sam skice, već negde u aprilu polako počela sa realizacijom i tek nedavno sam je završila. Nazvala sam je The Wild Child jer sam bila inspirisana albumom svog omiljenog fancuskog metal benda „Gojira“ čiji album nosi naziv „L’Enfant Sauvage“.

Lejdi Gaga
print screen 

Najvažnija karika nove kolekcije je pevačica Grajms i njen poslednji album „Miss Anthropocene“. Inspirisala me je u muzičkom, a još više u vizuelnom smislu. Jedna od inspiracija što se tiče vizuelnog bio je mi film „Endless Poetry“ Alehandra Hodorovskog. Tačnije, inspirativan mi je bio lik pesnikinje Stele Dijaz Varin i njena žarkocrvena kosa.

Inače, poslednjih godina puno radim sa crvenom tako da je i u ovoj kolekciji veoma dominantna. Inspirisana sam takođe bila svojim horoskopskim znakom, podznakom i karakternim crtama oba znaka. Element vatre je bio jako bitan. Zamisao je bila da stvorim neustrašivu junakinju koja se digla iz pepela sa spremnošću da pokori svet, ali da joj dam moje prepoznatljive elemente i da ih oplemenim cyber momentima. Osećala sam se kao da pravim strip junaka. U glavi sam imala definisanu scenu, kostime, kako bi trebalo da izgledaju fotografije itd.

Mogu reći da sam vrlo zadovoljna jer nisam pravila prvi put nijedan kompromis i sve je bilo konačno onako kako sam zamišljala od samog početka. Godinu i po dana sam radila na kolekciji. Sve ono što jesam i sve ono što volim implementirala sam u jedno.

Gde naši čitaoci mogu da kupe tvoje kreacije?

Više ne radim na našim prostorima. Svoje kolekcije izlažem u LA-u, ali svako ko ima želju i koga interesuje moj rad može da me kontaktira na Instagramu @martamiljanic ili na Facebook-u.

Tekst: Aleksandar Nastasijević